Annons

Utvecklingsbloggen

Kjersti Malene Høgestøl

Kjersti Malene Høgestøl

Live from Budapest: Beyond the Printed World 2008. Ole Petter Nyhaug från det norska bolaget Synovate huvudpoäng:
1. Unga killar är inte ensamma om att vara trendsetters eller early adopters, de unga tjejerna kommer. Tjejerna är mer benägna att använda sociala medier och prova nya mobila tjänster, medan killar använder internet mer för download och underhållning.
2. Unga spenderar över hälften av sin tid på användargenererat innehåll. Alltså användargenererat material är mer läst än tidningar på nätet (kanske ingen överraskning). 12% av unga producerar själv material. 13% av tjejer bloggar, 8% av killar.
3. Unge har större tilltro till tidningar på nätet än bloggar
4. Internet är ett privatmedium för unga, inte ett massmedium
5. Unga är alltid uppkopplat och de använder inte email.

Som en kuriositet nämnde han att unga är mycket sökbenägna och de söker inte enbart på text, men även bilder och video. Om du gör ett bildsök på Google på McDonald’s får du upp intressanta bilder, prova själv.