Utvecklingsbloggen

Pelle Sten

Pelle Sten

På den belgiska näringslivstidningen De Tijd använder de bloggsystemet Cover it Live för att bevaka pågående nyhetshändelser men även för livechattar med läsare.

Under finanskrisen, där bland annat belgiens största bank, Fortis, togs över av franska BNP Paribas, valde deras nätchef Roland Legrand att ta med sig systemet in i redaktionsmötet och hålla igång en öppen chatt med läsarna.

En del i mötet rynkade på ögonbrynen och tystnade inledningsvis. Ryggmärgsreflexen säger ju till oss journalister att vi aldrig ska berätta vad vi gör för någon utanför husets väggar eftersom vi är rädda för att någon konkurrent ska sno idéen.

Via chatten bad Roland Legrand läsarna att berätta vad de ville läsa om i De Tijd.

Sammanlagt deltog cirka 3 500 läsare i den första chatten som höll på mer än tio timmar.

”What about the marathon chat? The same specific questions came up, but readers also provided tips and information that proved to be highly useful. Some reported how difficult it had become to do wholesale dollar transactions in the market. A banker told us how trust between institutions was collapsing even as he wrote his lines in the chat box.”

”One person active in the money market insisted that we should write less about stocks and instead explain more how the interbank financial flows work, because that was the lifeblood of the system that was now collapsing. The same person explained to other participants — and to us, the journalists — why the interbank market and the dollar trade were that important to us in Belgium.”

”The interbank issue was, of course, very important, and we were one of the first newspapers, either in print or online, to focus on that issue. This again was partly in response to reader requests.”

Tidningens besöksstatistik ökade rejält under finanskrisen, från 130 000 unika besökare per dag till 350 000. Och läsarna tackade dem för kvaliteten i materialet och snabbheten de fick ut det.

”Journalists were bewildered by the stress of the extreme workload and massive influx of suggestions from the community. At the same time, they realized that there was a mass audience out there, making contact, looking over our shoulders as we wrote stories, sending in stories that could be useful to us, and sharing every shred of information they could find which they believed we should integrate in our newsgathering. They literally co-directed our coverage.”

Parallellt tog läsare initiativ till att starta IRC-kanaler där de diskuterade finanskrisen tillsammans utifrån tidningens bevakning.

”I looked at the words and lines in the chat box, a rapid succession of stories, rumors, and feelings. I suddenly had a vivid awareness of what we journalists are, and what we always were: storytellers, enabling a never-ending conversation.”

Roland Legrand berättar om experimentet på alltid läsvärda Mediashift.

Fler bloggar