Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

I USA är det en är helt annan kultur både i hur man gör och hur man styr tidningar. Det har jag förstått efter dagarna här på SNDVegas. Rob Curley från LasVegas Sun, en hyllad internetpionjär, var en av deltagarna i panelen under sista dagens första workshop.

Han säger mycket som är bra och tänkvärt, men för oss som kommer från en skandinavisk tidnings- och internetmiljö känns det egentligen inte särskilt nytt och inte heller särskilt utmanande. Men här märks det, särskilt när åhörarnas frågor kommer, att det i många tidningshus är en stor osäkerhet inför framtiden och tveksamhet inför inför nätet skiner igenom.

Howard Weaver, höjdare från McClatchy, var den andre i panelen och han får väl sägas representera ”den andra sidan”, men visade sig ha en stor öppenhet och insikt om framtidens medielandskap. Han berörde också den viktiga frågan om intäkterna, som tyvärr avhandlades lite väl snabbt i panelen.

”Vi har inga problem med innehållet eller besökssiffrorna, däremot med intäkterna”, slog han fast. Han trodde benhårt på att den vinnande affärsmodellen även i framtiden var annonsintäkterna. Han beskrev problemet som att det som många kallat ”gyllene tider” egentligen var ”the age of fat, dumb and happy”.

Både han och Rob kom in på att det som just nu påverkar hela marknaden är ett bottom up-perspektiv. Framgång kommer inte genom styrning uppifrån, genom tunga it-avdelningar som styr vilka program som ska användas, eller genom dikterande journalistik. Vi måste vara mer öppna för open source-program, se till att ha bra rss-flöden, vara kompisar med Google och släppa in användarna.

”Förut var den viktiga frågan: hur kommer besökarna till vår sajt? Nu är det: hur kommer vår sajt till besökarna?” konstaterade Rob Curley. Här har vi mer att göra på SvD.se. Vi erbjuder många rss-flöden, men alla är inte bra. Vi kan bli bättre på relationen till Google, erbjuda widgets och öka interaktionen med sociala nätverk.