Pelle Sten
Bill Ostendorf, från Creative Circle, sågar den amerikanska nyhetsbranschen medan han rastlöst vandrar runt i seminariesalen. Han anklagar nyhetsorganisationer för ett lämmelbeteende där de bara vågar göra som varandra. ”Nyhetssajter är det fulaste som finns på webben.”
Punkterna Ostendorf presenterade:
* Att scrolla är ute. Han förnedrade amerikanska nyhetssajters startsidor som var fyra till fem fönster långa. Tur att han inte har tittat på svenska nyhetssajter.
* Kopiera inte från andra nyhetssajter för de är dumma. Inspireras av de största sajterna på webben i stället. Vad gjorde Apple och Southwest när de redesignade sina sajter senast till exempel. De förenklade sidorna och gjorde bilderna större.
* Vad är viktigt? Hur snabbt läsaren kan hitta det de vill ha.
* Vi måste skapa nischsajter. Om inte vi gör det gör någon annan det.
* Webbsajter måste ha en känsla av plats.
* Tänk livet, inte nyheter.
* Bilder är stort.
* Tänk inte i en dimension.
* Var inte bara en webbsajt.
* Ha kul.