Annons

Utvecklingsbloggen

Pelle Sten

Pelle Sten

Lee Abrams från Chicago Tribune och Rob Curley från Las Vegas Sun körde varsin presentation som en del av första dagens keynote.

Lee Abrams höll en brandtal för innovation på tidningarna. ”Det pågår ett krg mot nyhetstidningar.” Tidningarna har blivit stela och ointresserade av att ta reda på läsarnas behov. I en medievärld där de har konkurrens från inte bara tv utan tusentals och åter tusentals lokala nyhetssajter och bloggare måste tidningarna förändras för att behålla läsare. Just nu pågår ett dramatiskt ras bland alla amerikanska tidningshus.

Några av Abrams budskap till de amerikanska journalisterna på plats här i Las Vegas:

* Den monopolsituation som tidningarna har levt i under tiotals år har gjort att de har slutat skrika ut sitt budskap. Vi måste göra det igen för att visa läsarna att vi bryr oss.

* Gör tidningar för riktiga människor, inte för kollegor.

* Fler tidningar säger att de är lokala kanske till och med hyperlokala, men alla ser likadana ut. Det är som det finns ett statligt krav att alla nyhetstidningar måste se likadana ut för att få ges ut.

Rob Curley höll en speedad presentation på temat ”Tänk om du kunde starta om”. Curley som gjort en karriär de senaste åren av att flytta mellan mediehus för att kickstarta deras internetutveckling.

Nu gör han om Las Vegas Sun. Receptet kan kännas igen.

Papperstidningen ska göras för de som älskar papperstidningar. Han beskrev det som en lokal Newsweek som kommer ut varje dag. Kanske inte en beskrivning jag skulle hålla med om efter att ha läst den (i praktiken är det en tunn bilaga i den större lokaltidningen Las Vegas Journal Review).

Sajten ska vara bäst på senaste nytt och ska komplettera papperstidningen med webbspecifikt material. De har till exempel producerat ett stort multimediapaket om Las Vegas historia och de har skapat interaktiva guider som visar vilka flighter till Las Vegas flygplats som är mest försenade.

Nu arbetar de med att göra klart flera lokala delar av sajten. I det arbetet har Curley använt sin favoritpersonal, nämligen praktikanter. De har bland annat ringt runt till varenda skola i området och ställt 250 (!) frågor och varje restaurang har fått svara på 75 frågor.