Utvecklingsbloggen

Per Åström

Per Åström

Vi i gammelmedia har som bekant fått konkurrens från alla möjliga håll. För att förhålla oss till det krävs förändringar i arbetssätt och attityd. Det gamla tankesättet att ”mer resurser gör en bättre produkt” fungerar inte längre när gamla konkurrenter inte längre är de verkliga hotet.

Hur man arbetar iterativt och med små resurser beskrivs på ett klockrent sätt i Getting Real. Boken är skriven av 37signals som själva är ett litet företag som bygger webbtjänster, bland annat Basecamp (webb-baserat projektverktyg och betaltjänst). Deras recept för att hävda sig i konkurrensen är enkelt, lite exempel:

– Se små resurser som en tillgång (mycket resurser skapar för mycket administration och tröghet)

– Fokusera på det som verkligen måste finnas i en tjänst

– Ha färre funktioner, välj bort allt onödigt

– Renare gränssnitt

– Gör små förändringar och släpp nytt ofta

– Rätt personer är viktigt

– Betatesta i riktiga miljön

– Arbeta öppet och bjud in användare att delta och lämna synpunkter

– Visa att ni är riktiga människor bakom produkten

– Innan en ny funktion byggs in i en tjänst – värdera vilka följder det får för resten av produktens livscykel (förvaltning, information, support, övriga anpassningar etc.)

Beroende på vilken bakgrund man har är innehållet kanske inte helt revolutionerande, men likväl viktigt. Presenterat lätt- och snabbläst med mycket ”aha!”. Rekommenderas till alla som på något sätt håller på med webben och webbtjänster.

En ny upplaga är på gång som kommer bredda konceptet och handla mer om affärer och strategier för små bolag. Lite mer av det finns i den här podcasten som är sevärd, om inte av innehållet så för det allt mer intensiva framförandet (av David Heinemeier Hansson, en av grundarna och delägarna).

(Lite offtopic: Jeff Bezos (mr. Amazon.com) är delägare i 37 signals.)

Fler bloggar