Annons

Utvecklingsbloggen

Per Åström

Per Åström

I december påbörjade vi rekrytering av två javaprogrammerare. En för att ersätta Klas som byter jobb, och en nyrekrytering. Vi använde tre kanaler: personliga kontaktnät, Jobb24 (Aftonbladets och SvD’s rekryteringssajt) och Facebook.

 

Facebook testade vi mest som ett experiment eftersom det varit mycket prat om annonsering i sociala medier. Och det är enkelt att annonsera: man skapar en textannons med rubrik, text och länk (till annonsen i det här fallet) som sen dyker upp i olika flöden. Man sätter en summa som man är beredd att betala för varje klick. För att målgruppsanpassa kopplade jag annonsen till kategorier som på något sätt hade med utveckling, internet och datorer att göra (computer programming och computers mfl). Tyvärr var kategoriseringen ganska trubbig. Men på så vis krympte målgruppen från cirka en miljon svenskar till några tusen personer som ansträngt sig och kategoriserat sina intressen.

 

 

Utfallet: 16.489 exponeringar och fem klick fördelat på två olika annonser.

 

Då fick vi betydligt bättre resultat och ansökningar på en ”traditionell” jobbsökarsajt som Jobb24.

I förra veckan avslutades rekryteringsprocessen. Alla papper är påskrivna. I mars välkomnar vi Daniel och i maj Olle hit till SvD!