Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Vad är Telias Surf Open? Indra Åsander (ansvarig för mobila innehållstjänster Telia Sonera) gav verkligen dubbla besked under IFRA:s Dagsvara i Stockholm 29-30/1. Hon förklarar det som ”riktiga internet tillgängligt i mobilen”. Tjänsten ska lanseras första kvartalet i år. Som jag förstår det är det en tjänst som översätter befintliga webbsidor till mobilens fönster och det låter bra.

Men en av Telias huvudtankar är att skapa nya annonsmöjligheter. ”För våra kunders räkning ska vi äga det mobila fönstret”, säger Indra Åsander. Överst på skärmen finns en toolbar med ett fast annonsutrymme som Telia äger.

På en direkt fråga från Morris Packer (Bonnier mobila tjänster) om Telia verkligen ska kontrollera vilka annonsörer DN eller Di ska visa i sina mobila tjänster, svarar hon: ”Vi får testa oss fram. Jag tror personligen på att det är det helt öppna internet och inte anpassade sidor. Jag kan inte verifiera det du säger i din fråga.”

Frågar andra mobilkunniga, men får inga bra svar om vad Surf Open egentligen är. Är det öppna internet eller en trång port inramad av Telias annonser? Vad vill Telia – öka trafiken genom att fritt släppa in innehållsleverantörerna eller försöka knapra på marginalerna genom egna fasta annonsutrymmen?

Läs mer här om Surf Open
Telia presenterade sin strategi för mobilt Internet som handlade om något som skulle verka vara öppet, ”SurfOpen” – men som egentligen verkar stängt. (Niklas Jonasson, bloggen nuheter)

E24: Telia vidgar reklamvyerna
Ny Teknik: elia konkurrerar med Google, Nokia och Apple
Mobil: Reklamtvång
PC för alla: Så ska Telia ge dig reklam i mobilen – dygnet runt