Annons

Utvecklingsbloggen

Ola Henriksson

Ola Henriksson

Besökte för första gången Dagsvara – en mässa för mediebranschen inriktad på ny teknik. Mobila tjänster var en av huvudpunkterna för det två dagar långa programmet.

Viktigaste lärdomarna:

  • Telias Surf Open – vad innebär det för oss leverantörer av innehåll (mobil.svd.se) och kunderna. Ökad öppenhet eller trångt och ointressant. Läs separat kommentar här.
  • Mediemänniskor i framkant sände direkt: Joakim Jardenberg – operator11. Morris Packer – bambuser.
  • Kommentarerna på Jaiku inte så livliga, med rapporterna hem via Basecamp fungerade utmärkt.
  • Två intressanta projektledare berättade om utmaningarna i att sprida ny teknik och nya strategier till skilda organisationer. Philip Maurer ledde utvecklingen och utrullningen av ett gemensamt redaktionellt system för 70 Metroredaktioner på 19 språk. Maria Jonsson har lett sammanslagningen, redesignen och satsningen på mobila tjänster på Allehanda Media. Lyssna och kommunicera två viktiga lärdomar från dessa.
  • Allehanda koncernen ligger i framkant vad gäller satsningen på mobila tjänster både för den egna personalen och utbildning och inspiration för läsarna.
  • Joakim Jardenberg, inspirerande och utmanande om transparens. ”Jag säger inte att alla ska blogga, men jag säger att alla ska försöka. Du vet inte vad det ger förrän du testat.” Presentation finns här.
  • Inte ens Apple Sverige (Stefan Oldmark) vet när iPhone kommer hit. Men han rådde oss att anpassa våra webbsidor. iPhone är redan den största mobila klienten på nätet i USA.
  • Nils Borhaug, mobilansvarig för TV2 i Norge berättade om företagets långsiktiga och uthålliga satsning på mobnila tjänster. ”Tv och interaktivitet har gett oss bra intäkter. Det som krävs nu för att växa vidare är ett fritt internet i mobilen, vilket gör det möjligt att annonsmarknaden tar fart.” I Norge har 147 medieföretag gått samman för en bojkott mot operatörerna.