Tv- och populärkultursbloggen

Harry Amster

Harry Amster

Graham Nash, mannen med den fantastiska ljusa rösten, var med både i The Hollies och Crosby, Stills and Nash. Nu har han släppt en 3 cd-box med titeln Reflections (Warner) med hela karriären, inklusive soloplattorna. Här finns den där ljusa stämman som tränger ut alla andra körstämmor. Samlingen inleds med några av Hollies bästa bästa låtar som On a carousel, King Midas in reverse och Carrie Anne där Nashs falsett är magisk.
Raskt över till Crosby, Stills & Nashs ljuvliga singel Marrakesh Express, Lady of the island och Teach your children med C,S,N & Y. Vidare till samarbetet med David Crosby. Mycket tillbakalutat och det är lätt att få bilder i huvudet av vedbrasa, timmerstuga och ett förälskat par.
Nash sjunger aldrig dåligt men melodierna är inte alltid lika bra. Men här finns lysande låtar som Man in the mirror, Chicago, Wild tales, Prison song (så bra!) och On the line. Eller Crosby/Nashs stämsång i To the last whale, rysningsframkallande. Lite tråkiga outgivna låtar som Two heart med Carole King har stoppats in. Å andra sidan är Behind the shades, även den outgiven, klassisk melodisk Nash.
Han berättar i en intervju i Mojo att när Crosby, Stills och Nash sjöng ihop första gången i Joni Mitchells vardagsrum var de tvungna att sluta efter tag eftersom de brast i skratt för att de lät så fantastiska ihop. Han säger också att Carrie Anne var en kärlekslåt till Marianne Faithfull: “Hennes reaktion? Jag tror att hon spenderade lite tid med Hollies-sångaren Allan Clarke.”

Här är min intervju från 2003 med Tony Hicks i Hollies där han bland annat berättar om hur det var när Nash lämnade Hollies och om när Mikael Rickfors var sångare ett kort tag. Titta också på livetagningen av Teach your children med underbar stämsång av Stephen Stills, David Crosby och Graham Nash.

Intervjun först:

På 60-talet turnerade The Hollies i de svenska folkparkerna. Nu firar bandet 40 år med en cd-box och att sluta spela live är det inte tal om.

– Det är roligare nu för vi behöver bara göra det fyra månader per år, säger sångaren och gitarristen Tony Hicks till SvD.
När The Hollies sätter ihop en box med cd finns det hur mycket material som helst att välja från. Tre spår är från en radioinspelning i Stockholm.
– Jag minns inte just den spelningen men flera vi gjorde på Gröna Lund. När jag tänker på Sverige är det folkparkerna som dyker upp i minnet, absolut en höjdpunkt i min karriär. Jag kommer ihåg när det regnade i Malmö och vi körde Bus stop med raden ”love grows under my umbrella” och alla stod där med sina paraplyer, vilket gjorde att vi hörde ihop på något sätt.
Allan Clarke och Graham Nash bildade The Deltas 1961 i Manchester. Första singeln efter namnbytet till Hollies kom 1963: (Ain”t that) just like me som gick in på Englandslistan. När Tony Hicks kom med i bandet satt stämsången perfekt, särskilt med Nashs otroliga tenorröst.

Sångaren Allan Clarke lämnade The Hollies 1971 och ersattes av svenske Mikael Rickfors, vilket kanske inte var helt lyckat.
– Vi gjorde bra musik med honom men problemet var att han var lite blyg och inte passade att vara frontfigur. Men vi gör faktiskt Chip Taylors låt The baby på scen nu, som Rickfors brukade sjunga.
Största förändringen i The Hollies historia inträffade när Graham Nash lämnade bandet 1969 för att bilda supergruppen Crosby, Stills & Nash. Ryktena är många om varför Nash tog steget.
– Han lämnade allt, sin hustru, bandet och England. Jag var med Graham i Hollywood när han träffade Stephen Stills och David Crosby. Vi blev inbjudna till studion när Mamas & Papas spelade in. Graham Nash kom väldigt bra överens med Mama Cass Elliot som tog honom till Hollywood Hills och egentligen kom han aldrig ner igen.

Är det sant att ni sa nej till ”Marrakesh Express” som Crosby, Still & Nash gjorde?

– Nej, Hollies spelade faktiskt in den men vi tyckte inte att den stod ut på något sätt, säger Tony Hicks, kanske något överraskande.

I dagens Hollies finns Tony Hicks med liksom trummisen Bobby Elliot plus Carl Wayne, som tidigare sjöng i The Move (Carl Wayne dog 2004, ett år efter intervjun). Bandet turnerar i hela världen och spelar hits som I’m alive, He ain”t heavy, he”s my brother, I can”t let go, Just one look, Sorry Suzanne, Stop! Stop! Stop! och Carrie Anne. Några planer på Sveriges-spelningar finns inte just nu.
Tony Hicks berättar till sist att The Beatles ofta var i Abbey Road-studion samtidigt som The Hollies.
– Vid ett tillfälle kom Paul McCartney förbi och satte sig ner för att spela Let it be innan Beatles hade spelat in den. Vi sa ”vi tar den” men han valde så klart att behålla den, säger Tony Hicks.
HARRY AMSTER

Fler bloggar