Rekord direkt för nya mobilsajten

MOBILTRAFIK. Över en halv miljon besökare sökte sig förra veckan till SvD:s nya mobilsajt. Ett fantastiskt rekord, och ett tydligt kvitto på att den nya sajten uppskattas av er läsare.

Responsen har verkligen varit fantastisk. Glada tillrop och virtuella ryggdunkningar har strömmat in via mail eller sociala medier. Det roliga är att mycket av berömmet handlar om just sådana detaljer som vi hoppades kunna uppnå med sajten: enkel att använda, snabb, tydligt nyhetsprioriterad och en stark koppling till varumärket Svenska Dagbladet.

Det är inte så att lanseringen gått helt smärtfritt. Vid ett par tillfällen har sajten legat nere, oåtkomlig för besökarna, vi har också haft en del problem med funktionen Nyhetsdygnet, där vi visar alla dygnets nyheter i en lista. Och vid några tillfällen har sajten tagit lång tid på sig att ladda. Men utvecklingsgänget har lyckats lösa problemen på kort tid.

Förra veckan, alltså veckan efter lanseringen, nådde vi 535 000 unika besökare och nära 3 miljoner sidvisningar. Vår förra toppnotering är från vecka 2 i år då vi nådde 477 000 unika besökare. I augusti förra året låg siffran på 200 000. Ökningstakten är alltså exceptionell, och betydligt högre och snabbare än den vi upplevde med webbtrafiken i mitten av 2000-talet då bredbandsutbyggnaden i Sverige sköt fart.

Och vi har bara sett början på mobiltelefonens betydelse i vårt dagliga liv. Från och med fredag är det inte längre möjligt att genomföra köp via SMS, till exempel att köpa en bussbiljett, om man inte är ansluten till tjänsten WyWallet. Den kanske låter krångligt till en början men detta är bara början på hur den vanliga plånboken och kreditkortet flyttar in i mobilen. Tänk efter: vilka prylar klarar du dig numera utan på grund av mobilen? Väckarklocka? GPS i bilen? miniräknare? Till den listan kan du snart lägga kreditkort och säkert en mängd andra saker.

Det här ställer så klart höga krav på oss som vill leverera tjänster i telefonerna. Förutom att vara relevanta och snabba på nyheter kommer det att krävas ytterligare ett lager: nyheter där du är byggd på telefonens gps, nyhetsflashar i olika ämnen, mer video och fler ljudfiler kopplade till nyhetshändelserna. Och för annonsörerna finns naturligtvis lika många möjligheter att nå ut med sina budskap. Vi har redan sett kupongföretag som publicerar deals baserat på var du befinner dig. Och när telefonen blir ännu mera plånbok är det så klart enkelt och intuitivt att slå till på ett erbjudande om det levereras precis när du kliver in i butiken.

Se därför vår nya mobilsajt som en början på ett långt utvecklingsprojekt där vi hela tiden önskar att förnya oss i takt med att ny teknik görs tillgänglig och nya läsarvanor föds. Redan under våren planerar vi att lansera flera nya funktioner i mobilen, och som vanligt vill vi ha er input och feedback, på vad du vill att vi ska utveckla och förbättra.

Fotnot 1: Många har frågat när mobilsajten finns tillgänglig för nedladdning i Windows Store, till exempelvis Nokia Lumia-telefoner. Svaret är att den appen är något försenad, vi räknar med att den släpps i början av nästa vecka.

Fotnot 2. För den som vill djupdyka i det tekniska detaljerna kring utvecklingen av vår nya mobilsajt rekommenderar jag vår utvecklingsredaktör Johan Silfversten Bergmans bloggpost SvD:s mobilsajt i sju steg.

Premiär i dag: här är SvD:s nya mobilsajt

MOBILTRAFIK. I dag lanserar SvD en ny mobilsajt. En sajt som du som van SvD-läsare snabbt kommer att känna igen dig i. Typsnittet, färgerna och vinjetterna är hämtade från tidningen och SvD.se. Men här finns också flera mobilunika saker att upptäcka.

På tunnelbanan i morgonrusningen brukar jag roa mig med att räkna hur många av mina medtrafikanter som står hukade över sina mobiltelefoner. Rekordet hittills är 56 personer, i en och samma vagn. Om jag gjort samma räkneövning för bara två år sedan är jag ganska säker på att siffran varit betydligt lägre.

Peter Vesterbacka, marknadschef på finländska Rovio Games, företaget bakom det oerhört populära mobilspelet Angry Birds sade i en intervju för en tid sedan: ”Vi har förlorat förmågan att göra ingenting”.

Citatet fångar på pricken tiden vi just nu lever i. Mikrosekunden när vi väntar på bussen, krognotan eller den försenade kompisen utanför bion, dessa är de givna ögonblicken för en stunds mobilsurfande.

Det finns hundratals rapporter från hela världen som visar hur mobilanvändandet fullkomligt exploderat. Här är några svenska siffror som Google tagit fram: 51 procent av svenskarna över 16 år äger  en smartphone. 71 procent av dem använder den varje dag. 68 procent går aldrig hemifrån utan sin mobil och 65 procent uppger att de läser nyheter på sin mobil varje dag. Källa: Our mobile planet. Google (kvartal 1, 2012)

I SvD:s besökssiffror för mobilsajten syns det här beteendet tydligt. I augusti förra året hade vi 200 000 unika besökare i veckan. Knappt fem månader senare har siffran stigit till nära en halv miljon.

Vi är nu Sveriges största morgontidningssajt i mobilen och det är vi såklart både stolta och väldigt glada över. Målet  är befästa den positionen ytterligare.

Att läsa nyheter på en liten skärm upplevs inte längre som ett problem, så länge innehållet är relevant, uppdaterat och tydligt presenterar. Just de tre orden har varit viktiga ledord för oss när vi utvecklat vår nya mobilsajt. Vi har också haft som ambition att SvD:s identitet: vår logo, typsnitt, färger som du känner igen från tidningen och SvD.se ska följa med också i mobilen. Och vår kvalitetsjournalistik förstås: analysen, bakgrunden och sammanhangen. Allt detta hittar du också här.

Utöver detta vill jag lyfta fram tre saker som alla råkar börja på bokstaven s:

• Snabb: nya mobil.svd.se är inte bara snabbladdad, den har fokus på det allra senaste nyheterna och de snabba uppdateringarna.

• Service: förutom nyheter tror vi att mobilläsarna har behov av enkel och snabbt tillgänglig service. Därför finns flera ingångar på startsidan till väder, trafikinformation från SL, senaste börs- och valutasiffrorna och de viktigaste sportresultaten.

• Svipe: Att ”svipa” med fingret och på så vis bläddra mellan sidorna har blivit allt vanligare i mobilen. På vår nya mobilsajt svipar du mellan nyhetsdygnets viktigaste bilder och filmklipp. Längre ner på startsidan kan du svipa mellan de viktigaste näringslivs- kultur- opinions- och sportartiklarna, liksom i alla bildspel i artiklarna.

Du når sajten genom att skriva in mobil.svd.se i telefonens webbläsare. Du kan också ladda ner den i Appstore, Google Play eller Windows store.

Jag tar tacksamt emot dina synpunkter. Det hjälper oss att utvecklas och skapa ännu bättre produkter i framtiden. Skriv en rad i kommentarsfältet eller i det här Googleformuläret.

Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till teamet bakom nya mobil.svd.se: projektledaren Johan Silfversten Bergman, utvecklingsansvarige: Calle Österlind, systemutvecklarna Daniel Halldin, Simon Larsson och Olle Morén och såklart våra duktiga konsulter från Mobiletech och Oktavilla.

Vi hoppas du ska uppskatta den nya sajten och att du använder den så fort du får en mikrosekund över.

 

 

 

 

 

 

Hjälp oss att skapa Sveriges bästa trafikkarta

TRAFIKFÖRSENINGAR. I dag är det premiär för Väntekartan. En tjänst där vi som reser kollektivt skapar innehållet tillsammans. Rapportera in förseningar på tåg, bussar, t-bana och hjälp andra resenärer att få en överblick över trafikläget. Tillsammans sätter vi press på trafikbolagen att komma i tid.

Jag har åkt buss och t-bana till jobbet i över tio år. På våren, sommaren och hösten tar jag ibland cykeln för att slippa sitta fast i köer. Men på vintern har jag inget annat val än att förlita mig på SL:s kollektivtrafik.

I går kom jag inte till jobbet över huvud taget. Snökaoset och blåsten stoppade mig och tusentals andra eftersom alla busslinjer från Saltsjö Boo, där jag bor,  in till stan ställdes in. Trafikproblemen lär fortsätta idag och kanske även i morgon.

Förseningar i kollektivtrafiken kostar varje år samhället flera miljarder kronor i förlorad arbetstid. Alla tjänar alltså på att ha en kollektivtrafik som fungerar och kommer i tid. Varje år läser vi intervjuer med SJ, och andra trafikbolag som envist hävdar att de är rustade till tänderna för att klara årets vinter. Ändå rapporterar SvD och andra medier om förseningar, inställda bussar och tåg som står stilla i timmar.

Självklart förstår jag att man inte kan skylla allt på trafikbolagen. Trafikverket och kommunerna som ska ploga och underhålla spåren och vägarna har också ett ansvar. Och ibland går det bara inte att hinna med, eller ha en beredskap för plötsliga väderomslag. Som i går till exempel.

Men jag är övertygad om att det går att sätta mer press på trafikbolagen att rusta bättre för vintern. Inte minst samhällsekonomiskt är detta en viktig fråga. Därför lanserar SvD idag tillsammans med ytterligare fyra lokala tidnings- och mediehus Väntekartan. En tjänst som har två syften:

1. Resenärernas förseningsrapporter hjälper alla som ska åka kollektivt att få en överblick över trafikläget. Var är det förseningar just nu och vilka färdmedel har problem? Du kan zooma i kartan, du kan filtrera bort färdmedel du inte är intresserad av. Du kan också ta del av andra resenärers rapporter och bilder om de skickat in sådana. Den fungerar både i datorn och i mobilen och att rapportera en försening tar mindre än en halv minut.

2. Tillsammans sätter vi press på trafikbolagen, kommunerna och banverket att komma i tid, även om vi lever i ett land med häftiga väderomslag.

För en vecka sedan fick SvD Stora Journalistpriset för Räntekartan. Tjänsten har även utsetts till Årets Innovation av tidningen Medievärlden och TU, samt fått priset Årets Medieorm av Sveriges Radio. Vi har en stark tro på tjänster där våra läsare och användare hjälper till att skapa och generera innehållet. Väntekartan är ytterligare ett exempel på det. För att få extra kraft i tjänsten jobbar vi nu tillsammans med fyra, stora regionala mediehus: Upsala Nya Tidning, Östgöta Correspondenten, Norrköpings Tidningar och Helsingborgs Dagblad. För den tekniska installationen och utvecklingen står Aducera. Tillsammans når vi en bra bit över miljon dagliga läsare i våra tidningar och på våra sajter. Det i sin tur borgar för att Väntekartan fylls med massor av rapporter, och ju fler desto bättre.

Att rapportera en trafikförsening är enkelt. Skriv in www.svd.se/vantekartan på din dator eller din mobil. Du kommer då till sidan med kartan och kan snabbt få en överblick över trafikläget. Vill du skicka in en rapport klickar du på fliken Rapportera. Fyll i uppgifterna, skriv en kommentar, ta en bild klicka sedan på rapportera trafikstörning. om du rapporterar från en mobil tar vi automatiskt din position vilket är en fördel om du befinner dig till exempel mitt emellan två stationer eller hållplatser.

Har du en så kallad smart telefon kan du enkelt spara sidan på din hemskräm och får då en ikon som du klickar på nästa gång du vill rapportera.

Klicka på delasymbolen längst ner, klicka sedan på Lägg till på hemskärmen. Därefter lägger sig ikonen på din mobils skärm och du har en enkel genväg nästa gång du vill rapportera en försening.

Så, nästa gång du står där på en kall perrong och väntar på ett tåg som aldrig tycks komma, och informationen om varför det är försenat eller när tåget kommer är bristfällig. Plocka då upp din telefon och rapportera, skriv en kommentar, skicka en bild. Tillsammans hjälps vi åt att både spara tid och pengar.

Streck i debatten efter tre kommentarer

ARTIKELKOMMENTARER. En sund debatt har en början och ett slut. I bland slutar den i oenighet utan möjlighet till vidare replik. Andra gånger får debattörerna föra fram sina argument och alla är nöjda. I dag inför SvD.se som första nyhetssajt i Sverige ett maxtak på tre kommentarer per läsare och artikel.

Begränsningen att läsare får skriva maximalt tre kommentarer per artikel införs successivt under den här veckan, med start i dag.  Tekniskt går det till så att när du som läsare loggat in på disqus och postat din första kommentar talar systemet om att du har möjlighet att skriva ytterligare två kommentarer. Om du väljer att skriva alla tre kommentarerna kommer en ny informationsruta att visas som talar om att du inte kan posta fler kommentarer till den här artikeln.

De som har tid kan naturligtvis skapa nya disquskonton, eller logga in via Facebook, sedan Twitter och på så sätt skaffa sig fler möjligheter att kommentera den aktuella artikeln. Personligen tror jag att ganska få kommer att göra sig det omaket.

Debatten om artikelkommentarer på nyhetssajter tog ordentlig fart förra hösten efter attentaten i Norge. Flera svenska nyhetssajter införde begränsningar, stängde ner eller vidtog andra åtgärder för att få bukt med att diskussionen under artiklarna ofta spårade ur eller inte höll sig till ämnet.

Här på SvD.se startade vi en bloggstafett där sex skribenter deltog, bland dem Allmänhetens pressombudsman Ola Sigvardsson. Kort därefter intervjuade jag tio av de personer som kommenterar flitigast på SvD.se, fyra av de intervjuerna publicerade jag här på bloggen under namnet De kallar oss troll. I flera av de intervjuerna framkom önskemål om att begränsa antalet kommentarer per läsare. Det vill säga när du skrivit ett givet antal kommentarer kan du inte längre posta fler till just den artikeln. Däremot är du välkommen att kommentera andra artiklar på sajten.

Det var i den intervjuserien idén föddes.

Varför inför vi den här regeln? Med risk för att bli kallad odemokratisk, censor och andra mindre trevliga saker vågar jag påstå att det här kommer att höja kvaliteten på debatten.

Ett exempel: den här artikeln, skriven av LRF:s förbundsordförande Helena Jonsson handlar om energipolitiken och har omkring 550 läsarkommentarer. När jag läser kommentarerna upptäcker jag ganska snabbt att det är omkring 15 personer, eller disquskonton som diskuterar med varandra. Jag är ganska säker på att den debatten varit betydligt mer läsvärd och fruktsam att delta i om varje person/konto haft tre kommentarer på sig att framföra sin ståndpunkt, istället för som nu: obegränsat.

Två-tre repliksskiften tillämpas i de flesta debattforum i samhället. Här på SvD har vi sedan massor av år en tradition på vår Brännpunktsida att tillåta tre repliksskiften. Riksdagsdebatter, TV-debatter…listan kan göras lång. Och ärligt talat, om du inte får fram det du vill ha sagt på tre försök kanske du inte borde gett dig in i diskusionen från första början. Lite grovt uttryckt kanske, men samtidigt är det för oss som läser en hel del kommentarsfält ganska tröstlöst att ta sig igenom alla dessa repliksksiften mellan en eller två debattörer som kan pågå i det oändliga.

Nu gör vi ett försök att sätta stopp för det. Min önskan och förhoppning är att vi ska få högre tempo i diskussionen och fler som deltar, jag menar, när du är på väg att posta din tredje och sista kommentar till en viss artikeln, hoppas jag att du har slipat på dina argument och formulerat dig så väl du kan.

Och jag självfallet förstår jag om en del läsare blir frustrerade över att inte få sista ordet, eller känner sig angripna utan att få möjlighet till replik.
Men någonstans måste man dra ett streck i debatten.

Nu är vi större än DN.se

WEBBTRAFIK. SvD:s nya affärssajt, nliv.se, har fått en riktig rivstart. Nära 620 000 unika besökare och 1,9 miljoner sidvisningar första veckan är ett fantastiskt resultat. Och för hela SvD.se innebär det här också ett lyft. För första gången sedan vi började mäta vår trafik är vi nu större än vår närmaste konkurrent DN.se.

Det var förra tisdagen, den 17 april, som nliv.se såg dagens ljus. En fullödig affärssajt med flera nya features som ni läsare redan från start tagit till er. Näringsliv Live, vårt minut för minut-flöde för alla som är intresserade av börs och affärer. En supersnabb börsstjänst med tydlig överblick och inte minst: en bred och seriös nyhetsbevakning med analyser av våra duktiga ekonomireportrar.

Samtidigt som nliv.se lanserade släcktes E24, SvD Näringslivs digitala partner i drygt sex år. De som skrev in E24 i sin browser hamnade istället hos oss. Under veckan har vi också rullat ut en marknadsföringskampanj i vår egen tidning och i andra medier. Ni som är i Stockholm har väl inte missat de stora skyltarna ”Äntligen!” på Stureplan?

Vår marknadsavdelning har gjort ett fantastiskt jobb med att hitta smarta, relevanta budskap och placeringar för att visa att Sverige äntligen har fått en ny affärssajt.

I samband med lanseringen av den nya sajten inledde vi också ett samarbete med Aftonbladet.se, som är en del av samma koncern som SvD, Schibsted. Vi publicerar varje dag ett antal affärsnyheter på Aftonbladets startsida. För oss är det en viktig kanal eftersom Aftonbladet är Sveriges största nyhetssajt och har läsare i hela Sverige.  SvD.se har sin stora läsarbas i Stockholms län. Vi vet att en stor del av den målgrupp vi vill nå med vår nya affärssajt bor utanför storstäderna och att den målgruppen också läser Aftonbladet.se.

Med rätt journalistik, och rätt budskap hos Aftonbladet är vi övertygade om att vi når den här gruppen. Och det ökar också våra möjligheter att göra dessa läsare till återkommande, lojala besökare på nliv.se.

Att vi redan efter en vecka skulle nå så höga besökssiffror hade vi aldrig vågat drömma om. SvD Näringsliv ökade under en vecka med ofattbara 91 procent, och SvD.se med 35 procent i unika besökare. Fantastiskt och oerhört glädjande. Och självklart sporrar det här oss och hela redaktionen på såväl SvD.se som Nliv.se att göra vårt allra yttersta för att du som besökare ska bli nöjd och känna dig uppdaterad.

Den respons vi fått på den nya sajten har varit mycket positiv och vi märker att det finns plats och behov på marknaden för ytterligare en affärssajt i Sverige.

SvD.se har under de senaste tre åren haft en väldigt stark trafiktillväxt, under 2009 och 2010 ökade vi årligen med över 30 procent. Förra året stannade siffran på 22 procent. Vi har under det senaste året närmat oss vår huvudkonkurrent DN.se. För några veckor sedan var gapet nere i 190 000 unika besökare, jämfört med ett år tidigare då det var över 400 000.

Med förra veckans rekordsiffror, 1 587 000 unika besökare, betyder det att SvD.se nu är Sveriges största morgontidningssajt. DN.se noterade samma vecka 1 507 000 unika besökare (KIA Index)

För oss på SvD.se är detta något alldeles enastående stort, men samtidigt något vi haft på känn skulle kunna vara möjligt om vi fortsatte att arbeta hårt, fortsatte utveckla och förfina våra digitala tjänster. Och inte minst: fortsatte utveckla vår journalistik.

Flera av de nya tjänsterna på Nliv.se är exempel på det, liksom den populära räntekartan som vi lanserade för ett par veckor sedan. I går startade vi ett journalistisk projekt på SvD.se kring taxibranschen i Stockholm som vi vet att många av våra läsare är berörda av.

Och nu är vi alltså där!

Sannolikt är det så att trafiksiffrorna, och gapet mellan SvD.se och DN.se kommer att pendla fram och tillbaka en tid. Trafiksiffror är hyfsat komplexa och inte alltid lätta att förutspå. Men just nu är det vi som sitter i förarsätet, och jag lovar att vi inte kommer att slå oss till ro. Vi drivs av att jobba för våra läsare och annonsörer, vi drivs av att skapa en nyhetssajt och en affärssajt väl värda att besöka om och om igen.

Stort tack för förtroendet!

 

Affärsnyheterna live i din mobil

NLIV.SE De flesta som läser SvD.se har säkert noterat att vi för en vecka sedan lanserade en ny affärssajt, www.nliv.se. Ett av de bärande koncepten på den nya sajten är Näringsliv Live, ett senaste nytt-flöde med det absolut färskaste från börsen. Sedan några dagar tillbaka kan du också följa detta flöde i din mobil.

Trafiken i de mobila plattformarna, smartphone och läsplattor, har exploderat det senaste året. Enkelheten och tillgängligheten i den här generationens mobiltelefoner gör att användandet ökar och ökar. På bussen, i t-banan, framför tv:n, ja, i stort sett i varje vardagssituation använder vi mobilen. En väldigt stor del av det användandet går åt till att läsa nyheter, hålla sig uppdaterad.

Därför är det lika självklart för oss, när vi nu utvecklar för webben, att också utveckla för mobilen. Ett dygn efter att vi lanserat nliv.se, släppte vi därför mobilversionen av sajten: mobil.nliv.se. En snabb mobiltjänst med de allra senaste affärsnyheterna, en enkel börstjänst och vår livetjänst, Näringsliv Live.

Slå av och på liveflödet i din mobil

Näringsliv Live blev en omedelbar succé. Ett enkelt och supersnabbt sätt att följa affärsnyheterna, där våra reportrar rapporterar, snabbanalyserar och länkar till det allra viktigaste just nu. När vi nu integrerar det i mobilen, underlättar vi för alla som vill ”ta med sig” affärsnyheter i realtid, från sin dator till mobilen. Gå in på mobil.nliv.se, klicka på live, slå på flödet och känn dig uppdaterad!

Om ytterligare någon vecka gör vi det ännu enklare; då släpps mobil.nliv.se i Appstore till iphone, och Andorid market för alla er som har androidtelefoner.

Nya nliv.se – under konstruktion

WWW.NLIV.SE I natt fick Sverige en ny affärssajt, www.nliv.se. På de allra flesta plan var detta en väldigt lyckad lansering, men ännu återstår en del arbete innan allt fungerar som det ska.

Projektet att skapa, designa och tekniskt utveckla den nya sajten har gått i rekordfart. Och på det hela taget kan vi, efter nattens lansering, konstatera att det mesta fungerar som det ska. Men självklart återstår en en del jobb för redaktionen och utvecklarna innan vi är nöjda.

Just nu fokuserar vi på att få ordning på flödet från vår nya börstjänst, där vi vill att en del av siffrorna och datat ska visas ut i en speciell box på startsidan och artikelsidorna. En del av artikelsidorna saknar just nu material till höger, liksom sektionssidorna. Allt detta räknar vi med att få fason på under dagen.

En del av sektionssidorna, Investerna, Branscher och Analys till exempel känns just nu litet tunna, men i takt med att redaktionen skriver mer material, och redaktörerna hinner tagga upp gamla artiklar, kommer de att fyllas på och kännas allt matigare.

Vi har ännu inte fått ut vår sajtfot, där vi bland annat återupprepar toppmenyn, samt presenterar hela vårt näringlivserbjudande, också den kommer att finnas på plats inom kort.

Men låt oss fokusera på det som faktiskt har fungerat och som är ”uppe” och snurrar: sedan 8.30 i morse har reportern Leif Petersen rapporterat i vårt nyutvecklade liveverktyg. Här kan du ställa frågor direkt till reportern, vi kan länka ut till intressanta rapporter, embedda video och såklart dela alla inlägg på Facebook eller Twitter. För första gången har alla som är intresserade av börs och affärer fått en egen liveström där en rutinerad reporter väljer och analyserar.

Sättet som vi visar vår toppnyhet på sajten, med en stor bild och rubriken i bilden har fungerat perfekt. Vi har under projektets gång lagt ner mycket tid på hur vi kan presentera toppnyheter på nya innovativa sätt, för att skilja oss från andra affärssajter. Det är SvD.s formchef Anna Thurfjell som designat de olika nyhetslägena. I en bloggpost summerar hon hur hon tänkt kring hur man får en snabb känsla i designen.

En del läsare har såhär de första morgontimmarna reagerat på toppannonsen som följer med när man scrollar. För de användare som sitter på mindre skärmar, 800 pixlar och nedåt, släpper annonsen efter en kort stund. För de med större skrärmar har vi bedömt att överblicken på sajten är såpass bra att annonsen kan ligga kvar vid scroll. Notera att sajten i övrigt är väldigt fri från annonser, det är den av två skäl: dels för att de annonsörer som köpt toppbannern ska få så hög reklameffekt som möjligt, dels för att användarna ska få en snabb sajt, med bra överblick.

Ännu återstår ett par saker att lansera: i eftermiddag kan du surfa in på mobil.nliv.se och mötas av en helt ny mobilsajt där du förutom att läsa snabba affärsnyheter också kan få koll på hur börsen går just nu. Mobilsajten släpps som applikationer till iPhone och Android senare i april.

Fortsätt att surfa in på www.nliv.se och upptäck hur sajten sakta men säkert utvecklas. Och hör gärna av er med nyhetstips och feedback på sajten.

Därför uppdateras inte SvD.se ikväll

NY SAJT. Om några timmar lanserar Svenska Dagbladet en ny affärssajt, www.nliv.se. När du läser det här jobbar våra redaktörer som bäst med att bygga den nya sajten och fylla den med innehåll. Under tiden som det arbetet pågår kan vi inte uppdatera SvD.se. Vid midnatt hoppas vi att allt ska vara klart för lanseringen av Sveriges nya affärssajt.

Det har varit en nyhetsintensiv dag. Första rättegångsdagen för Anders Behring Breivik i Oslo, regeringens vårpropp, svenskar inför rätta för terrorbrott i Danmark, edgångssammanträde i Saabkonkursen. Redaktörerna på SvD.se har jobbat hårt hela dagen för att ge läsarna den bästa och mest relevanta bevakning av dessa nyheter. Och när vi fryser sajten vid 19-tiden i kväll har vi lagt oss vinn om att det är det allra senaste uppdateringen från alla dessa nyhetshändelser som syns.

Alla rubriker på sajten är klickbara och går utmärkt att läsa. Men de uppdateras inte förrän den nya affärssajten är lanserad vid midnatt.

För alla er som vill följa kvällens nyhetsflöde: budgetdebatt, allsvensk fotboll och efterspelet till rättegången i Oslo har vi startat en nyhetsblogg som uppdateras hela kvällen.

Arbetet med den nya affärssajten har pågått sedan årsskiftet. Det var då SvD:s ägare, mediekoncernen Schibsted beslutade att lägga ner E24 som under sex år varit SvD Näringslivs digitala partner. Uppdraget att skapa Schibsteds nya affärssajt gick då till SvD och vår näringslivsredaktion.

Samtidigt som vi lanserar i kväll släcks därför E24. Alla ni som skriver in E24.se i era webbläsare skickas istället till nliv.se. Under de sex år som E24 funnits på den svenska marknaden har redaktionen hunnit göra massor av bra och nyskapande affärsjournalistik. SvD:s utvecklingschef Johan Möller har fångat sajtens historia i en 4 minuter lång film.

Om allt går bra under kvällen kan ni alltså vid midnatt surfa in på Sveriges nya affärssajt, och vi hoppas naturligtvis att ni fortsätter att besöka sajten. Vi tror och hoppas att det kan vara värt det. Vår näringslivsredaktion är laddad till tänderna och kommer att bjuda på massor av spännande journalistik: en daglig liveblogg där du kan följa det som händer på börsen och de viktiga affärsnyheterna, en snabb och överskådlig börstjänst och dagliga rapporter från New York, San Francisco, Asien och de spännande europeiska marknaderna är några av de saker som händer på nliv.se.

Under dagen i morgon lanserar vi också en helt ny mobilsajt, mobil.nliv.se, för dig som gillar att läsa dina affärsnyheter i mobilen. Om drygt en vecka kommer mobilsajten att nås enkelt via Apples appstore eller Android market.

Varmt välkommen till Sveriges nya affärssajt, i datorn eller i din mobil!

 

Nu lanserar vi Sveriges snabbaste affärssajt

WWW.NLIV.SE För drygt ett år sedan lanserade vi på SvD en nyhetssajt med ett koncept som är unikt i Sverige. Vi vågade gå längre än vad de flesta andra gjort. Vår idé var att sortera nyheterna efter ämnen och kategorier redan på startsidan. Om några dagar lanserar vi vår nästa digitala satsning.

Nya SvD.se mottogs med stor entusiasm och sedan dess har läsarna och annonsörerna prisat oss rikligt: Vi utsågs till Årets dagstidning digitala medier av branschorganisationen TU och tidningen Medievärlden. Med drygt 1,2 miljoner unika besökare i veckan växer vi stadigt. Förra veckan var gapet till vår huvudkonkurrent DN.se rekordlåga 190 000 besökare, att jämföra med 450 000 för ett år sedan.
Nästa vecka tar vi ytterligare ett kliv i vår digitala utveckling. Då lanseras SvD:s nya affärssajt. Samtidigt släcks E24.se som varit vår digitala partner i drygt sex år.
Vår förhoppning är att du som är intresserad av affärer och börs ska hitta allt du söker hos oss.

Du som läser SvD Näringsliv i tidningen kommer att känna igen våra profiler och analytiker som varje dag medverkar på den nya sajten. Lägg därtill Näringsliv live, vår senaste nytt-tjänst som håller dig uppdaterad om affärsnyheterna minut för minut, en blixtsnabb börstjänst, rapporter från våra bloggare på Wall Street och San Francisco. Då har du en komplett affärssajt som du inte har råd att vara utan.

www.nliv.se

SvD Näringslivs nya affärssajt lanseras nästa vecka.

Precis som i fallet med SvD.se tror vi på ett enkelt och tydligt koncept. Du som användare kommer att förstå hur sajten fungerar efter att ha surfat i några minuter. Tydliga börsmarkörer allra högst upp, var du än befinner dig på sajten ska du alltid veta hur börsen går just nu. En ticker där du kan följa viktiga aktier och intill logotypen hittar du alltid en av våra profilskribenter.

Sajten är rosa, en tydlig businessmarkör i hela världen, och det gör också att den skiljer sig från SvD.se. Nliv.se har sin egen meny, och sin egen struktur med egna undersajter som Branscher, Analys, Lifestyle och såklart Börs. Men det finns en tydlig knapp tillbaka till SvD.se för den som vill gå tillbaka och läsa om sport, kultur eller andra typiska SvD-ämnen.

Till vänster på sajten publicerar vi nyheter i högt tempo, i mittspalten service och hjälp till läsarna och längst till höger litet mer lättsamt material. För oss är snabbheten helt avgörande, och vi vill att det ska kännas och upplevas att det här uppdaterad sajt som tar affärsjournalistiken på allra djupaste allvar.

Längre ner på startsidan hittar du ämnesboxarna, tolv stycken, där vi försöker hjälpa användarna att kategorisera och sortera i det snabba bruset. Är du intresserad av IT/telekom eller Bank och finans hittar du dessa nyheter enkelt här.

Men det här vore inte en affärssajt på riktigt om vi inte också tog med litet av livets goda: de bästa restaurangtipsen, de läckraste resorna, de exklusiva vinerna. Allt det där som vi tror intresserar den här målgruppen.

Nästa vecka är det dags, varmt välkommen till Sveriges nya affärssajt: www.nliv.se

Tack! Nu vill vi bli ännu bättre

SvD.SE ÅRETS DAGSTIDNING. Strax efter midnatt den 18:e mars i år lanserades nya SvD.se. Det hade föregåtts av ett sex månader långt projektarbete där i stort sett alla mediehusets avdelningar varit involverade. I går utsågs sajten till Årets dagstidning Digitala Medier. Och för det vill jag tacka juryn, men framför allt er: läsarna och annonsörerna som besöker oss.

Tävlingen Årets dagstidning arrangeras av Tidningsutgivarna och tidningen Medievärlden. Juryns motivering lyder: ”Nytänkande, men ändå en prioritering av det mest grundläggande: varumärke och identitet. Årets Dagstidning Digitala Medier har med begränsade resurser vågat gå mot strömmen och skapat något nytt och visionärt”.

Vi är otroligt stolta och glada idag. Det här priset sporrar och ger massor av ny energi att fortsätta utveckla nyhetsarbetet, fortsätta utveckla sajten så att du som användare ska tycka det är en positiv upplevelse att besöka oss.

Några saker som jag är extra stolt över en dag som denna:

• Vårt webbunika nyhetsarbete där vi varje dag pressar oss till det yttersta för att vara litet snabbare och litet vassare än våra konkurrenter. De senaste veckorna har ni kunnat se flera exempel på det: Nobelpriset i litteratur är ett. Bara 20 minuter efter att priset tillkännagetts pubicerade vi bilden på en glad Tomas Tranströmer hemma i lägenheten på Söder. Fotograferad av SvD:s Dan Hansson som blixtsnabbt skickade bilder till SvD.se-redaktionen. Det i kombination med vår förmåga att snabbt bygga matiga nyhetspaket med bakgrunder, quizer, webb-tv, chat och mycket mycket mer gjorde att vi var den sajt som bevakade Nobelpriset bäst.

• Stabiliteten på sajten. Vårt fantastiska utvecklingsteam städade ordentligt ”under huven” när vi byggde om SvD.se. Det har gjort att sajten nu är mer stabil än någonsin tidigare. Sedan vi lanserade i mars har nertiden varit 1,5 timme – på sju månader. Upptiden har under den här perioden varit 99,97 procent.

• Konceptet med zoner på startsidan. Vi är den enda nyhetssajten i Sverige som valt att hjälpa våra läsare att sortera nyheterna utifrån de ämnen som vi vet att vår målgrupp är extra intresserad av. Och det har gett resultat i trafiken. Vår Näringslivssajt hade häromveckan nytt trafikrekord med över 400 000 unika besökare och 1,2 miljoner sidvisningar. Det är en ökning med över 100 procent jämfört med samma vecka förra året. Vår opinionssajt har ett fantastiskt tempo där ständigt nya och spännande diskussioner förs. Också här har vi en stark trafiktillväxt och snittar nu 150 000 unika besökare i veckan.

• Identiteten: Jag vill hävda att få sajter, åtminstone i Sverige, har lyckats knyta identiteten till varumärket så tätt som SvD.se. Typsnitten är de samma i tidningen som på nätet, färgerna till de olika undersajterna finns i tidningen, namnet Svenska Dagbladet i sidhuvudet återfinns också i tidningen. Det var ju ett av våra huvudmål med projektet: att det ska vara glasklart för dig som besökare att du läser Svenska Dagbladet oavsett om det är på skärm eller i tidningen.

Listan över positiva saker med nya SvD.se kan göras lång. Men självklart finns det också saker som vi vill förbättra. Våra artikelsidor till exempel. Det är den delen av redesignprojektet som jag är minst nöjd med och där har vi en del jobb kvar. Därför startar vi om ett par veckor ett projekt med syfte att optimera artikelsidorna, göra dem tydligare, lättare att läsa, enklare att navigera vidare från också så vidare.

Under tiden löper våra andra utvecklingsprojekt vidare. Om ett par veckor släpper vi en uppdaterad version av våra populära iphoneapp SvD Quiz. Och lagom till jul kommer nästa mobilapplikation från oss. Mer om den senare, men jag kan avslöja så mycket som att även den appen – precis som quizen – handlar om spel och klurigheter. Precis som vi vet att våra användare gillar.

Avslutningsvis: tack alla ni som besöker oss och annonserar hos oss. Det är för er vi gör SvD.se, och vi vill fortsätta sajten med ert bästa för ögonen.

Secret service-agenten Joseph Clancy håller upp dörren för Barack Obama inför ett möte i Vatikanstaten 2009. perspektiv

”Avslöjandena lär inte stärka Obamas siffor”

Karin Henriksson: Häpnadsväckande detaljer.

Missar Vita huset vill glömma

Bilder

Åkte hiss med Obama - bar pistol.

Här är Moderaternas nya laguppställning

Liverapport

Kinberg Batra tar över efter Borg.

Nu paniksäljer hon sina bankaktier

just nu

Andersson rensar i portföljen.

Norwegians nya försening – tre dygn

sent

Tekniska fel på Dreamlinern i USA.

Shekarabi (S): ”Jag fyllde i fel uppgifter”

Ministerkandidat

Deklarationen underkändes.

Varningen: Mindre pengar till grön el

Vattenfalls vd om S och MP:s uppgörelse.

Brittiska popstjärnan
Lynsey de Paul död

Kultursvep

Hade världshit 1972.

Se gamla Meckas totala förvandling

Bilder

”Som att vandalisera Peterskyrkan”.

”Regeringen utrotar kulturarvet”

SvD i Mecka

Heliga staden rivs för mastodontbyggnader.

Bilder: Aralsjön
nästan helt borta

Se den otroliga förvandlingen på Nasabilder.

Ny lista: Den svenska snattarens tio i topp

”Förvånar mig”

Ommöblering i toppen.

”Inget man bara snyter ur näsan”

Löpning

Hårdkörning inför Lidingöloppet.