Annons
X

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

WWW.NLIV.SE För drygt ett år sedan lanserade vi på SvD en nyhetssajt med ett koncept som är unikt i Sverige. Vi vågade gå längre än vad de flesta andra gjort. Vår idé var att sortera nyheterna efter ämnen och kategorier redan på startsidan. Om några dagar lanserar vi vår nästa digitala satsning.

Nya SvD.se mottogs med stor entusiasm och sedan dess har läsarna och annonsörerna prisat oss rikligt: Vi utsågs till Årets dagstidning digitala medier av branschorganisationen TU och tidningen Medievärlden. Med drygt 1,2 miljoner unika besökare i veckan växer vi stadigt. Förra veckan var gapet till vår huvudkonkurrent DN.se rekordlåga 190 000 besökare, att jämföra med 450 000 för ett år sedan.
Nästa vecka tar vi ytterligare ett kliv i vår digitala utveckling. Då lanseras SvD:s nya affärssajt. Samtidigt släcks E24.se som varit vår digitala partner i drygt sex år.
Vår förhoppning är att du som är intresserad av affärer och börs ska hitta allt du söker hos oss.

Du som läser SvD Näringsliv i tidningen kommer att känna igen våra profiler och analytiker som varje dag medverkar på den nya sajten. Lägg därtill Näringsliv live, vår senaste nytt-tjänst som håller dig uppdaterad om affärsnyheterna minut för minut, en blixtsnabb börstjänst, rapporter från våra bloggare på Wall Street och San Francisco. Då har du en komplett affärssajt som du inte har råd att vara utan.

www.nliv.se

SvD Näringslivs nya affärssajt lanseras nästa vecka.

Precis som i fallet med SvD.se tror vi på ett enkelt och tydligt koncept. Du som användare kommer att förstå hur sajten fungerar efter att ha surfat i några minuter. Tydliga börsmarkörer allra högst upp, var du än befinner dig på sajten ska du alltid veta hur börsen går just nu. En ticker där du kan följa viktiga aktier och intill logotypen hittar du alltid en av våra profilskribenter.

Sajten är rosa, en tydlig businessmarkör i hela världen, och det gör också att den skiljer sig från SvD.se. Nliv.se har sin egen meny, och sin egen struktur med egna undersajter som Branscher, Analys, Lifestyle och såklart Börs. Men det finns en tydlig knapp tillbaka till SvD.se för den som vill gå tillbaka och läsa om sport, kultur eller andra typiska SvD-ämnen.

Till vänster på sajten publicerar vi nyheter i högt tempo, i mittspalten service och hjälp till läsarna och längst till höger litet mer lättsamt material. För oss är snabbheten helt avgörande, och vi vill att det ska kännas och upplevas att det här uppdaterad sajt som tar affärsjournalistiken på allra djupaste allvar.

Längre ner på startsidan hittar du ämnesboxarna, tolv stycken, där vi försöker hjälpa användarna att kategorisera och sortera i det snabba bruset. Är du intresserad av IT/telekom eller Bank och finans hittar du dessa nyheter enkelt här.

Men det här vore inte en affärssajt på riktigt om vi inte också tog med litet av livets goda: de bästa restaurangtipsen, de läckraste resorna, de exklusiva vinerna. Allt det där som vi tror intresserar den här målgruppen.

Nästa vecka är det dags, varmt välkommen till Sveriges nya affärssajt: www.nliv.se

Senaste inläggen

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.