Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

SvD.SE ÅRETS DAGSTIDNING. Strax efter midnatt den 18:e mars i år lanserades nya SvD.se. Det hade föregåtts av ett sex månader långt projektarbete där i stort sett alla mediehusets avdelningar varit involverade. I går utsågs sajten till Årets dagstidning Digitala Medier. Och för det vill jag tacka juryn, men framför allt er: läsarna och annonsörerna som besöker oss.

Tävlingen Årets dagstidning arrangeras av Tidningsutgivarna och tidningen Medievärlden. Juryns motivering lyder: ”Nytänkande, men ändå en prioritering av det mest grundläggande: varumärke och identitet. Årets Dagstidning Digitala Medier har med begränsade resurser vågat gå mot strömmen och skapat något nytt och visionärt”.

Vi är otroligt stolta och glada idag. Det här priset sporrar och ger massor av ny energi att fortsätta utveckla nyhetsarbetet, fortsätta utveckla sajten så att du som användare ska tycka det är en positiv upplevelse att besöka oss.

Några saker som jag är extra stolt över en dag som denna:

• Vårt webbunika nyhetsarbete där vi varje dag pressar oss till det yttersta för att vara litet snabbare och litet vassare än våra konkurrenter. De senaste veckorna har ni kunnat se flera exempel på det: Nobelpriset i litteratur är ett. Bara 20 minuter efter att priset tillkännagetts pubicerade vi bilden på en glad Tomas Tranströmer hemma i lägenheten på Söder. Fotograferad av SvD:s Dan Hansson som blixtsnabbt skickade bilder till SvD.se-redaktionen. Det i kombination med vår förmåga att snabbt bygga matiga nyhetspaket med bakgrunder, quizer, webb-tv, chat och mycket mycket mer gjorde att vi var den sajt som bevakade Nobelpriset bäst.

• Stabiliteten på sajten. Vårt fantastiska utvecklingsteam städade ordentligt ”under huven” när vi byggde om SvD.se. Det har gjort att sajten nu är mer stabil än någonsin tidigare. Sedan vi lanserade i mars har nertiden varit 1,5 timme – på sju månader. Upptiden har under den här perioden varit 99,97 procent.

• Konceptet med zoner på startsidan. Vi är den enda nyhetssajten i Sverige som valt att hjälpa våra läsare att sortera nyheterna utifrån de ämnen som vi vet att vår målgrupp är extra intresserad av. Och det har gett resultat i trafiken. Vår Näringslivssajt hade häromveckan nytt trafikrekord med över 400 000 unika besökare och 1,2 miljoner sidvisningar. Det är en ökning med över 100 procent jämfört med samma vecka förra året. Vår opinionssajt har ett fantastiskt tempo där ständigt nya och spännande diskussioner förs. Också här har vi en stark trafiktillväxt och snittar nu 150 000 unika besökare i veckan.

• Identiteten: Jag vill hävda att få sajter, åtminstone i Sverige, har lyckats knyta identiteten till varumärket så tätt som SvD.se. Typsnitten är de samma i tidningen som på nätet, färgerna till de olika undersajterna finns i tidningen, namnet Svenska Dagbladet i sidhuvudet återfinns också i tidningen. Det var ju ett av våra huvudmål med projektet: att det ska vara glasklart för dig som besökare att du läser Svenska Dagbladet oavsett om det är på skärm eller i tidningen.

Listan över positiva saker med nya SvD.se kan göras lång. Men självklart finns det också saker som vi vill förbättra. Våra artikelsidor till exempel. Det är den delen av redesignprojektet som jag är minst nöjd med och där har vi en del jobb kvar. Därför startar vi om ett par veckor ett projekt med syfte att optimera artikelsidorna, göra dem tydligare, lättare att läsa, enklare att navigera vidare från också så vidare.

Under tiden löper våra andra utvecklingsprojekt vidare. Om ett par veckor släpper vi en uppdaterad version av våra populära iphoneapp SvD Quiz. Och lagom till jul kommer nästa mobilapplikation från oss. Mer om den senare, men jag kan avslöja så mycket som att även den appen – precis som quizen – handlar om spel och klurigheter. Precis som vi vet att våra användare gillar.

Avslutningsvis: tack alla ni som besöker oss och annonserar hos oss. Det är för er vi gör SvD.se, och vi vill fortsätta sajten med ert bästa för ögonen.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.