Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

REDESIGN AV SVD.SE När vi släpper vår nya sajt kommer läsarna inte bara att mötas av en ny, modern design, utan också av ett helt nytt annonsformat. Får vi härmed presentera den nya helsidan för webben.

Senaste veckorna har vi berättar om ett par av de nyheter som du som läsare kommer att upptäcka på ”nya” SvD.se som lanseras om ett par veckor. Sajtens huvud kommer att se annorlunda ut när vi går från SvD till Svenska Dagbladet. Och vi byter också typsnitt i alla rubriker, från dagens Arial till vårt eget Sueca Webb.

Här kommer ytterligare en nyhet som vi hoppas ska glädja våra annonsörer litet extra: får vi presentera Sveriges första helsidesannons för webben! Detta nya annonsformat som vi blir ensamma om i Sverige är 980 pixlar brett och 600 pixlar högt. Det vill säga ungefär en skärmstorlek om du sitter med en 13 tums laptop.

Formatet är testat i Danmark sedan augusti förra året, av bland andra Politiken.dk, med mycket gott resultat. Politiken.dk är fullt jämförbar med SvD.se ur många aspekter; det är en sajt med kvalitetsnyheter, med en anrik papperstidning i ryggen. Målgruppen är densamma som SvD.se´s: moderna storstadsbor som är intresserade av nyheter, internationell utblick, kultur och ekonomi.

Skälet till att vi valde detta format är att den tydliga trenden när det gäller annonseringen på nätet är att det går från mindre och många format, till större och färre. Inte minst för läsarna är detta ett stort lyft. Att peppra sajterna fulla av småannonser irriterar och försämrar läsupplevelsen, annonsbudskap försvinner och annonsörerna har väldigt liten yta att presentera sitt budskap.

Med SvD.se´s nya helsida kommer annonsören att kunna jobba med ett ordentligt budskap, kanske med en rörlig film, en snygg bild eller ett bildspel. Eller en kraftfull text, såklart, om man önskar det. Men det är också fullt möjligt att ha flera budskap, perfekt för detaljister som kanske vill visa flera erbjudanden på samma yta.

Helsidan har som alla vet blivit klassisk i papperstidningen. Premiumannonsen som ingen missar. För alla oss som jobbar med nyhetssajter har det varit ett frustrerat letande efter format som är premium och där annonsören känner att man får effekt och valuta för sin investering. Jag säger inte att vi nu har svaret, men de reaktioner vi fått när vi visat formatet för våra kunder har varit väldigt positivt.

Och även läsarna tar det till sig. ”Åh vad skönt att slippa alla småanonser, och att man samlar de kommersiella budskapen så tydligt”, ”Den här annonsen syns riktigt, riktigt bra” är ett par av de spontana kommentarer som läsarna uttryckt när vi testat den nya sajten i fokusgrupper.

Helsidan kommer att placeras på den övre halva av sajten och kommer därför att scrollas in av den absoluta majoriteten av våra besökare.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.