Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

REDESIGN AV SVD.SE. Om ett par veckor börjar arbetet med att redesigna SvD.se. Målet är att knyta sajten närmare vårt modervarumärke, utan att tappa vare sig tempo och eller det webbunika. Till vår hjälp har vi den brittiska designern Mark Porter.


Mark Porter är kanske mest känd för att ha designat The Guardian, såväl tidning som sajt, men han har också jobbat med flera andra kända titlar som Wired och Colors och dagstidningar som holländska Financielle Dagblad.

För oss på SvD.se är det så klart hans stora kompetens och bredd i allmänhet och arbetet med Guardian i synnerhet som varit avgörande. Med Guardian lyckades han och hans team knyta ihop varumärket genom samtliga plattformar: tidning, sajt, mobil och iPad.

Personligen tror jag att det är en allt viktigare faktor. Varumärket står för någonting, i SvD´s fall: tradition, kvalitet och trovärdighet. Epitet som är helt avgörande för vår förmåga att utvecklas och växa.

Allt detta har vi lyckats paketera och förvalta i tidningens design som vunnit flera priser och utmärkelser de senaste åren. Däremot har vi inte kommit lika långt när det gäller SvD.se.s design. Det tänker vi ändra på nu.

Senaste stora omgörningen av SvD.se var 2007. Vi gjorde en del smärre förändringar våren 2009, till stor del för att komma åt ett par nya annonsformat som vi ansåg viktiga för våra annonskunder.

Mark Porters roll i detta blir att jobba tätt tillsammans med SvD.s eget redesigngäng: projektledare Ola Henriksson, AD Anna Thurfjell och tf utvecklingschefen Calle Österlind. Under projektets gång kommer de att testa idéer och koncept på såväl redaktion, utvecklare som läsare och annonsörer.

Viktigt att påpeka så här i inledningen av arbetet: SvD.se har ingen ambition eller önskan att efterlikna The Guardian på nätet. Det är stor skillnad mellan Skandinaviska och brittiska nyhetssajter. Allt detta vet Mark Porter som under sommaren hårdpluggat SvD.se (utan att förstå ett ord av innehållet på sajten.-)).

Så här säger han själv inför arbetet här i Sverige:

– Det märks tydligt att Svenska Dagbladet är en tidning som tar design på stort allvar. Att vara med i arbetet med att lyfta webbsajten till samma standard ska bli väldigt intressant.

– Skandinaviska tidningssajter skiljer sig väldigt mycket från de vi har i Storbritannien, med långa sidor och mycket bilder. Men de flesta är ganska lika varandra. Tillsammans ska vi försöka hitta ett distinkt och eget uttryck som gör att SvD.se sticker ut ännu mera.

Den 4 oktober startar arbetet på allvar. Och du kan följa oss på den här bloggen eller på SvD.se.s utvecklingsblogg

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar