Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

WEBBTRAFIK. Förra veckan tog SvD.se klivet in i miljonklubben. Genom hårt och systematiskt nyhetsarbete, sju dagar i veckan har vi nu blivit en sajt att räkna med. Tack alla läsare för förtroendet – vi lovar att förvalta det väl.


När vi gick in i 2010 hade vi som mål att nå en miljon unika webbläsare. Målet var inte enbart riktat till oss som dagligen jobbar med SvD.se, utan hela företaget har haft fokus på miljonen. Från marknadsavdelning, säljare till reportrar och redaktörer på papperstidningen. Alla har på olika sätt bidragit till att vi nu nått det här målet.

Förra veckan hade sajten 1 034 426 unika besökare. En ökning med 65 000 jämfört med vår förra rekordnotering från förra veckan. Fantastiska siffror, och ett erkännande för vår journalistik.

Att vi nu passerat drömgränsen är naturligtvis viktigt för alla som jobbar på SvD. Internt betyder det mycket i vår strävan att jobba integrerat mellan redaktionerna och avdelningarna. Att en reporter på tidningen ser att hans eller hennes text blir välläst på SvD.se, att det är mödan värt att skriva en snabb analys 15-20 minuter efter att nyheten ägt rum. Allt detta spelar roll i vår strävan att vara Sveriges bästa kvalitetssajt för nyheter.

Vad är då anledningen till att vi visar så fina siffror just nu? Det vore enkelt att svara: valet. Och visst, vår målgrupp är väldigt intresserad av samhällsfrågor och politik. Och siffrorna förra veckan talar sitt tydliga språk: vår valkompass har gjorts av 500 000 människor sedan starten i maj. Göran Erkissons analys om opinionsmätningarna förra veckan var bland de mest lästa på sajten. Listan på politiskt material som uppskattas av våra läsare kan göras lång. Surfa in på vår valsajt så får ni allt serverat.

Men jag tror inte det här hela sanningen. SvD.se har under det här året flera gånger visat prov på innovativ och kreativ webbjournalistik, där vi faktiskt ligger i framkant i Sverige. Jag tänker på våra realtidsgräv om kommunala biståndspengar och äldreomsorgen. För det projektet vann reportrarna Tobias Olsson, Alexandra Hernadi och nyhetschefen Kristian Lindquist Föreningen grävande journalisters pris Guldspaden i våras. Det var första gången priset delades ut i kategorin webbjournalistik. Några månader senare vann samma gäng Schibsted Journalism Award.

Listan kan göras längre än så: Faktakollen, SvD Quiz och för att inte tala om vår nya satsning på opinions- och debattjournalistik på nätet. SvD.se/opinion har slagit alla våra förväntningar på dels trafik, dels läsarengagemang.

Jag vill också nämna vår Idag-redaktion. En redaktion och en journalistik som skapades på 1970-talet av Marianne Fredriksson och som blivit något av ett signum för SvD. Gruppens sätt att jobba med webben, som en integrerad del i de olika artikelserierna är ett föredöme. Deras serie om Facebook är ett lysande exempel på just detta. Med hjälp av sin egen Facebook-sida kommunicerade redaktionen med läsarna, efterlyste tips och case på människor som ville ställa upp och berätta om sina FB-vanor.

I serien jobbade de med chattar och speciella bildspel där läsarna kan snabbspola sig igenom serien.

Detta är ett utmärkt sätt att kombinera styrkorna i en papperstidning med unik journalistik som bara går att göra på nätet.

Nu går vi in i valrörelsens allra sista skälvande vecka. En intensiv period för alla oss som jobbar med nyheter. Räkna med att vi är laddade till tusen. På söndag går vi upp med vår realtidssajt där du kommer att kunna följa valet, sekund för sekund. Direkrapporter, läsarfrågor, livebloggar från samtliga valvakor och livebildspel är bara några av sakerna vi bjuder på.

Vi hoppas att ni besöker oss då, och fortsätter att använda sajten flera gånger i veckan. Det är för er läsare vi jobbar; 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan 365 dagar om året.

Tack för förtroendet.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.