Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

SVD.SE 15 ÅR. Den 23 juni 1995 såg Svenska Dagbladets webbsajt dagens ljus.

Hur det var att jobba med nätet på den tiden, om hur sajten såg ut kan du läsa här intill. Den utveckling som skett såväl på nätet som på SvD.se under dessa 15 år är makalös och smått fantastisk. Och tro mig, detta är bara början.

I många år såg de etablerade tidningsredaktörerna på nyhetssajterna som något som katten släpat in. Det var svårt att ta betalt av läsarna och de stal dessutom prenumeranter från tidningen, sades det.

Det första påståendet stämmer fortfarande, det andra är helt felaktigt. Ingenting tyder på att nätet är huvudskälet till att tidningsupplagorna faller. Tvärtom vitaliserar nätet journalistiken, och tvingar tidningarna att tänka nytt. De som inte gör det tappar sina läsare, de som gör det vinner nya.

Nu för tiden jobbar redaktionerna mycket mer integrerat och förståelsen för att läsarnas vanor har förändrats är stor liksom respekten för de båda kanalernas särarter.

Det där som katten en gång släpade in har blivit rumsrent.

I framtiden kommer de båda ”kanalerna” troligen att skilja sig åt ännu mer än vad de gör i dag. Nätet går allt mer mot realtidsrapportering, både i text och bild och integrationen med de sociala medierna blir troligen ännu tydligare. Papperstidningarna kommer att behöva utveckla sitt nyhetsarbete, sitt sätt att berätta historier och sättet att presentera och prioritera sitt innehåll.

Nätet blir ännu mer framåtlutad läsning, papperet ännu mer tillbakalutat.

15 år är relativt sett inte en särskilt lång period. Men när jag tänker tillbaka hur jag själv satt och läste Aftonbladet, SvD och DN med ett 64k:s modem blir tiden nästan hisnande. Då, i slutet av 1990-talet, pratades det om bredband men vi såg aldrig till några.

Några år senare exploderade det och nätet blev en helt naturlig del av vår vardag, av våra liv.

Ärligt talat, hur många som läser detta skulle klara sig utan internet i dag? Räck upp en hand. Ingen.

När man då också tänker på vad som hänt på nätet under dessa 15 år blir man nästan lika perplex; så otroligt snabbt det har gått, och vilken fantastisk utveckling vi har fått vara med om.

Och detta är bara början. Hundratusentals utvecklare världen över släpper dagligen nya fantastiska tjänster. För ett par år sedan visste ingen vad Facebook var, i dag används det av 3,7 miljoner svenskar. Information färdas blixtsnabbt över världen, delas bland vänner, kommenteras och diskuteras. Ska du vara först att veta vad som hänt är det numera säkrast att registrera ett konto på Twitter, där nyheterna släpps mer eller mindre i realtid.

Häromdagen besökte jag den brittiska tidningen The Guardian som i likhet med de svenska nyhetssajterna upplevt en sanslös trafiktillväxt de senaste åren. I dag har Guardian mellan 14 och 15 miljoner unika webbläsare per vecka. Deras utvecklingsredaktör Sean Clarke spådde att toppen nu kan vara nådd.

”Det är inte sannolikt att den här tillväxten kan fortsätta, vi kan knappas nå så många fler läsare än vad vi gör nu”, sade han.

Kanske har han rätt, även om jag tvivlar. Vad vi möjligen kommer att se är att några nyhetssajter drar ifrån och tar läsare från de övriga. För visst har han rätt i det faktum att vi är bara ett visst antal människor i Storbritannien eller i Sverige. Vi kan för all del jobba på att öka lojaliteten och få läsarna att besöka oss oftare, men faktum kvartstår: antalet människor och deras datorer är begränsat.

Oavsett om toppen är nådd eller inte – SvD.se för avsikt att vara kvar ännu många år.

Vi kommer att fortsätta utveckla vår sajt och redan nu i höst drar vi igång ett stort redesignprojekt. Men vi kommer framför allt att utveckla vår journalistik på nätet. Några smakprov har du redan sett: realtidsgrävet som vann Guldspaden och Schibsted Journalism Award för bästa webbgräv-jobb under 2009. Faktakollen, våra quizer som vi på ett tydligt sätt integrerar i vår journalistik.

Åldersmässigt må vi fortfarande vara ett barn, men vi är övertygade om att den ljusnande framtid är vår.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.