Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

MOT NYA REKORD. De svenska nyhetssajterna har under det här året haft en smått fantastiskt utveckling. Besökstalen har ökat med 20-25 procent, i SvD.se:s fall ännu mer: plus 28 procent.

2009 var året då svenskarnas internetvanor på allvar förändrades. Vi har gått från att var dagsurfare till att bli dygnssurfare. Kvällar, helger och semestrar. Ingenting är längre heligt när det kommer till viljan att känna sig uppdaterad.

Söndagarr har blivit en allt viktigare dag för oss SvD.se. Många av våra läsare vill kolla vad som hänt i helgen, kanske för att känna sig uppdaterade vid fikat på måndagsmorgonen? De mobila bredbanden har exploderat och läsarna ta med sig 3g-pucken till sommarstugan eller båten. Juli och december tillhör normalt våra sämsta månader på året, och visst hade vi lägre trafik under dessa månader även i år, men inte alls på samma sätt som tidigare.

Statistiken visar också att internet tar allt mer av svenskarnas tid, och att nätet bli allt viktigare under prime time, dvs mellan 19-22 på kvällen.

Lägg därtill att sajterna blivit bättre och mer funktionella under det här året vilket såklart också bidrar till framgången.

För oss på SvD.se var 2009 året då vi på allvar började jobba med webbunikt material, dvs innehåll som du inte kan hitta i en papperstidning: webb-TV, quiz, läsarinteraktivitet och mutlimedia. Självklart har vi haft den typen av material tidigare också, men vi har inte jobbat så fokuserat med just de delarna tidigare. Vi startade Korseld tillsammans med Aftonbladet. Vi gjorde två större multimediasatsningar: Stockholm maraton med en rörlig grafik där du kan hänga med hela banan och Vasaloppet, med grafik, läsarnas frågor till experten och blogg.

Vi har också släppt våra populära quizer till iPhone. En applikation som legat på topp 20-listan över mest nedladdade iPhone-appar i över fyra månader. I november testade vi en helt ny metod för grävande journalistik. Istället för att samla in material, bearbeta och sedan publicera gjorde vi precis tvärtom. Vi publicerade direkt och lät er läsare vara med och ta del av dokument, få möjlighet att ställa frågor till reportrarna och de personer vi granskade.

Granskningen av den Sidafinansierade myndigheten ICLD blev mycket uppskattad av er läsare och gav nära 500 läsarkommentarer och massor av tips på andra oegentligheter som läsarna vill få synade.

Utöver detta har massor av andra saker hänt på sajten: vi redesignade i mars, vi släppte en ny söktjänst i juni, vi satsade på mat och hälsa i oktober. Massor av andra saker har också hänt, följ vår utvecklingsblogg så får du informationen direkt.

Och SvD satsar vidare på nätet under 2010. Vi tror att det är den vägen vi måste gå, inte att låsa in materialet, eller skilja webbens organisation från tidningens. Vi är ett varumärke, våra läsare vill ha vår journalistik när den är som mest relevant för dem. Oavsett kanal. Läser du oss i mobilen ska du få senaste nytt just där du befinner dig. Läser du oss i tidningen ska du få sammanfattningen, analysen blandat med de snabba nyheterna för det är det som känns relevant för dig på morgonen.

Och till SvD.se ska du kunna komma och alltid känna dig uppdaterad. Vi ska alltid kunna svara på frågan: har det hänt nåt? Och minutrarna senare ska du få en kort analys, en kort bakgrund och naturligtvis ska du ges en möjligt att själv vara med och diskutera nyheten.

Kort sagt: en sajt att lita på.

SvD.se har slagit besöksrekord åtta gånger det här året. Från drygt 670 000 unika besökare i november förra året, till 840 000 unika besökare i november 2009.

Nästa år har hela SvD ett tydligt uttalat måt: SvD.se ska nå 1 miljon besökare. Häng med oss direkt från start. Vi kommer att bjuda på massor av spännande och intressanta satsningar, såväl på nätet, som i mobilen.

Alla vi som jobbar med sajten vill passa på att önska er en riktigt god jul!

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar