Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

BETALT PÅ NÄTET. I går avslutades SvD.se:s bloggstafett i ämnet: betalt på nätet – ja eller nej? Stafetten tog avstamp i Hanna Dunérs artikel i söndagens tidning. Det här har ju varit ett av de stora samtalsämnena i mediebranschen de senaste åtta, tio månaderna i takt med att finanskrisens klor hårdnat om pappers- och nättidningarnas intäkter.

På ett sätt kan man säga att detta är litet av mediebranschens rop på hjälp, och som en luttrad läsare kommenterade: Vi lever i en marknadsekonomi, låt marknaden reglera vilka som överlever och vilka som går under.

Men vi som jobbar med journalistik vill gärna se det här som ett större och mer komplext problem. Om mediehusens intäkter rasar påverkar det journalistiken till det sämre, vi får mindre resurser att granska makten, mindre resurser att driva debatt och på sikt är det demokratiskt problem snarare än ett ekonomiskt.

Debatt och gransking, det sköts ju lika bra av bloggosfären – svarar kanske du. Och jag är den första att hålla med om att det finns otroliga många skickliga och duktiga bloggare som verkligen gjort betydande insatser när det gäller att granska makten, och fram för allt granska medierna.

Men det finns en stor poäng i att samla nyheter från Sverige och världen, samhälls- och kulturdebatt och granskande reportage under varumärken; som SvD, DN, GP, Sydsvenskan etc. Det finns också enorm sprängkraft i om dessa varumärken samarbetar med bloggosfären för att bredda och fördjupa granskning, debatt och nyhetsförmedling.

Detta gäller också inom den lokala journalistiken som vi riksmedier för länge sedan glömt bort och som Bosse Svensson drar en lans för i sitt blogginlägg.

Jag tycker DN.se:s redaktionschef sammanfattar det väldigt bra i sitt inlägg; att mediehusens egentliga affärsvärde ligger i det journalistiska hantverkskunnandet, men att vi varit oförmögna att anpassa oss till läsarnas nya vanor.

Under veckan har vi fått läsa många intressanta inlägg från stafettens deltagare. Min företrädare här på SvD.se, Bosse Hedin resonerar kring vem som skulle våga göra en Spotify, och erbjuda en freemium och premium-modell för sina läsare. Den springande frågan han ställer är: vem våga byta strategi?: från svag lönsamhet till något nytt och ovisst som i värsta fall kan leda till trafiktapp och förlorade annonsintäkter. Mindparks VD Joakim Jardenberg för ett vidare resonemang i en kommenterande post Freemium är inte en prenumeration

Paula Marttila skriver i sitt inlägg: Tradition är inte en affärsmodell att hon saknar entreprenörsanda i mediehusen. Det var innovation som låg bakom Aftonbladets betaltjänster plus och viktklubb i början av 2002. Innovation som föddes ur en svår kris som Aftonbladet Nya Medier gick igenom 2001. Hon listar några exempel på projekt skapat av organisationer som utifrån nyfikenhet närmat sig innovation inifrån: New York Times open blogs, och NRK Beta

På ett sätt är detta hoppfullt. Den kris som drog igenom Aftonbladet.se i början av 2000-talet drev fram innovationen i företaget. Nu befinner sig samtliga stora mediehus i en liknande kris. Och förhoppningsvis driver detta oss tillbaka till själva ursprungsfrågan, den som hela vår idé vilar kring, nämligen läsaren och användaren. Vad vill hon eller han ha? Vilka är behoven?

Om detta skriver Miriam Olsson, redaktör på IDG, i den avslutande stafetten.

Jag tror det är helt rätt. I vår iver att skapa nya intäktsben far vi runt som yra höns, lägger ner dyra utvecklingspengar på att skapa tjänster som vi tror användarna vill ha. Utan att göra analysen, utan att ta reda på målgruppen och utan att förstå drivkrafterna.

Mikael Zackrisson, webbchef på Veckans Affärer, har bloggat om stafetten och tar där upp tråden kring just detta med kundnytta. Vad är det egentligen du betalar för i din tidningsprenumeration? Förutom vissa utvalda skribenter, vissa debatter är det paketeringen som är avgörande för honom.

Bloggstafetten har på många sätt varit ett spännande projekt. Förutom att SvD.se:s läsare fått stifta bekantskap med flera nya externa skribenter, har massor av andra bloggare bidragit med kloka synpunkter och resonemang kring ämnet. Och inte minst, tack till alla läsare som diskuterat och kommenterat i anslutning till de olika inläggen.

För alla er som vill få en samlad bild av diskussionen har vår utvecklingsredaktör Ola Henriksson skapar en samlingssida, där blogginläggen, artiklar och debattartiklar i ämnet finns.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar