Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

BETALTJÄNSTER Sommarens samtalsämne i
mediebranschen, bloggosfären och till viss del också i de sociala medierna är:
hur ska vi kunna ta betalt för vårt innehåll på nätet?

Argumenten för och emot betaltjänster är många: risker, kontra drömmen om nya intäktsströmmar; beteendevetare
på internetkultur ställs mot idealister som anser att kvalitetsjournalistik har
ett värde som går att mäta i kronor och ören – oavsett vilken kanal materialet
publiceras.

I normala fall skulle man
kunna avfärda det här som en typisk diskussion som blossar upp i kristider.
Tonläget var delvis det samma kring dotcom-åren, då också några nyhetssajter
valde att låsa in sitt material för enbart prenumeranter: SvD.se och Sundsvalls Tidning här i Sverige, internationellt är The Wall Street Journal ett annat
exempel.

Men nu finns en avgörande
skillnad. För tio år sedan var tidningshusen fortfarande väldigt lönsamma
affärer. Pappersupplagorna var stabilare än nu liksom annonsintäkterna. Det
fanns en fördragsamhet kring att nättidningarna ännu inte tjänade några stora
pengar.

När pappersupplagorna nu
dalar samtidigt som annonsörerna stryper sina budgetar blir läget plötsligt
akut. Samtidigt flyttas inte annonspengar från papper till nät i så stor
omfattning som bedömare spådde för ett par år sedan. Plötsligt står mediehusen
med två osäkra affärer: papperstidningen och sajten.

Detta är förvisso något
som branschen vetat om, och pratat om under lång tid, ändå utbryter panik när
det väl blir en realitet.

I mediebolagens
styrelserum världen över lägger man nu pannorna i djupa veck i sin iver att nå
lönsamhet. Ett enkelt sätt är då att vända sig till sina nätsajter med det
något ihåliga argumentet: Vi har bjudit läsarna på gratis nyheter i 15 år, nu
måste vi lära dem att betala för sig.

Men är det verkligen så
enkelt?

Är det egentligen inte så
att vi behöver se över hela affären: print såväl som papper. Hur organiserar vi
oss? Är det inte dags att vi lägger om tidningsproduktionen från kväll till dag
och börjar skriva om det som ska hända istället för det som redan hänt? Säljer
vi sajt och tidning på rätt sätt? Har vi tagit till oss all teknik som finns
när det gäller annonsförsäljning på nätet: ip-styrning, kontextuellt,
beteendestyrt etc. Om ja, har vi sett till att marknadschefer och mediebyråer
har den kunskapen om oss och tekniken?

På söndag inleder SvD.se
en bloggstafett på temat, Ta betalt på nätet – går det?

Jag har bjudit in
konkurrenter såväl som utomstående bloggare och branschanalytiker som ska ge
sin syn på saken. Jag inleder stafetten med att ge min syn på saken, och de följande dagarna kommer du att få läsa inlägg från min
företrädare på SvD.se, Bosse Hedin, som också var med och grundade Aftonbladet.se. DN.se:s redaktionschef
Charlotta Friborg, Paula Marttilia – ekonom och
systemvetare som i över åtta år var med och byggde tjänster på Aftonbladet.se och som nu bloggar på bland anant Same Same but different,
Bosse Svensson – vd på Stampens utvecklingsbolag Mkt Media och Miriam Olsson,
redaktör på Internetworld.

Vi inleder söndagsmorgonen med en artikeln av SvD.s Hanna Dunér som redogör för mycket av den debatt och diskussion som förts under sommaren och hösten. Där presenterar vi också en nygjord Sifoundersökning. Tusen svenskar får svara på frågan: är du beredd att betala 50 kr i månaden för att få läsa nyheter på nätet?

Självfallet
hoppas jag att du som läsare engagerar dig i diskussionen och ger din syn
saken.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.