Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

Att nyhetssurfandet i Sverige tagit ett rejält kliv det här året har jag redan bloggat om här på SvD.se. Vi och flera av våra konkurrenter har ökat antalet besök rejält, framför allt under sommaren då trafiken i normala fall sjunker.

Ni som följer Kiaindex vet att många nyhetssajter ökat med 20-25 procent den här sommaren jämfört med förra. Orsakerna är troligen flera: lågkonjunkturen gör att fler stannar hemma istället för att åka utomlands på semester. Fler använder mobila bredband som är lätta att ta med sig till sommarstugan eller i husvagnen. Hur som helst så har detta skapat ett beteende som vi och andra nu skördar frukterna av.

Förra veckan slog SvD.se nytt rekord i antalet unika besökare och antalet sidvisningar. Den nya toppnoteringen lyder: 768 805 unika besökare, +27 procent mot vecka 36 förra året. Vi hade 8,8 miljoner sidvisningar förra veckan, vilket även det är rekord.

Det var på många sätt en intensiv nyhetsvecka: utvecklingen av svininfluensan, att SJ inför personliga biljetter på tågen och de många läsarreaktionerna på det beslutet. Och som grädde på moset: Zlatans osannolika mål mot Ungern sent i lördags kväll. Massor av läsare tog sig in på SvD.se efter matchen för att läsa om målet och ta del av eftersnack och analyser.

Men inte nog med det. Trafiken fortsätter uppåt även den här veckan och vi tror på mycket fina siffror även nästa vecka. Fantastiskt och stort tack alla läsare för att ni ger oss förtroendet att vara er nyhetskälla.

Den här veckan gläder vi oss också att att våra mobila satsningar bär frukt. I lördags kväll släpptes SvD.s första mobila applikation till iPhone: SvD Quiz. Vi har laddat den med våra 100 populäraste quizer i kategorierna nyheter, näringsliv, sport, resor och kultur & nöje. På bara fyra dagar har den seglat upp till nummer ett över de mest nedladdade betalapplikationerna i App Store.

Att våra läsare gillar våra quizer på sajten vet vi sedan länge. Extra kul är att också våra mobila användare gillar våra tjänster. Stort tack för det, och glöm inte: vi vill alltid ha dina synpunkter på sajten, vår journalistik och våra mobila tjänster.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.