Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

Det är ju inte precis så att internetsurfandet slog igenom sommaren 2009. Men någonting har hänt med svenskarnas nätvanor den här sommaren. SvD.se och övriga nyhetssajter brukar märka av ett tydlig trafikdipp under sommaren. Semestertider, sommartorka på nyhetsfronten, dålig uppkoppling på landet, utlandsresor. Det finns så klart många anledningar till att vi struntar i att läsa nyheter på nätet på sommaren.

Men som sagt, den här sommaren hände någonting. Trafiken på SvD.se ökade förra veckan med 15 procent jämfört med samma vecka förra året. Det är naturligtvis bra, men det är också en vecka då många återvänt från semestern och trafiken brukar då ligga på en högre nivå jämfört med en vecka i mitten av juli. Desto mer anmärkningsvärt är att just under värsta semesterperioden, veckorna 28-30 ökade SvD.se med över 30 procent. Även när det gäller sidvisningarna visar vi upp en fantastisk ökning. I snitt har vi legat över 6 milj sidvisningar varje vecka under sommaren, en nästan 50-procentig ökning jämfört med sommarveckorna i fjol.

Det finns säkert många anledningar till trafikökningen som vi och andra märker av. Mobila bredband, fler väljer att semestra i Sverige när euron, dollarn och den danska kronan stigit i värde. Men jag tror också att behovet av att känna sig uppdaterad är större nu jämfört med tidigare. SvD.se har slagit besöksrekord fyra gånger under våren, kulmen nådde vi i juni med 756 000 unika besökare. Vi ser också i vår analys att vi lyckas konvertera tillfälliga besökare till mer trogna användare av vår nyhetstjänst. Sajten är lätt att använda och navigera i, den är uppdaterad, vi försöker inbjuda till diskussion och läsarmedverkan, vi satsar medvetet på webbunikt material. Allt detta sammantaget gör att läsarna återkommer – även när de är på semester.

Fantastiskt roligt tycker vi, och det kommer att löna sig att fortsätta logga in på SvD.se. Hösten bjuder på flera nyheter på SvD.se – väl värda ett besök.

Fortsatt trevlig sommar!

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.