Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

SvD.se har haft en fantastisk trafikutveckling den här våren. För fjärde gången sedan i februari slår vi nu besöksrekord. Förra veckan hade sajten 756 079 unika besökare, en ökning med smått fantastiska 51 procent jämför med samma vecka förra året. Vi slår även rekord i antalet sidvisningar: 8 629 643 som är en ökning med, håll i er: 90 procent jämfört med samma vecka förra året!

Förra veckan var en intensiv nyhetsvecka: Air France-kraschen, Robin Söderlings framfart i Paris, EU-val, VM-kval Sverige-Danmark, Springsteen i Stockholm. Allt detta sammantaget gjorde att många läsare ville hålla sig uppdaterade, läsa analyser, titta på webb-TV och bildspel. Men för en nyhetssajt gäller det inte bara att vara snabb. Det är också viktigt att vi förvaltar nyhetshändelserna, utvecklar dem, tillför ny information. Jobbar för våra läsare, kort sagt.

Det gjorde redaktionen på SvD.se förra veckan. Med besked. Under EU-valkvällen i söndags till exempel: SvD:s reportrar var på plats på samtliga valvakor och skrev forlöpande blogginlägg om allt som hände. Redaktörerna här på redaktionen jobbade intensivt med att uppdatera sajten, byta bilder, sätta nya rubriker så att läsaren hela tiden fick senaste nytt. Utöver det fyllde vi på med politiska analyser, ledarblogg, webb-TV, rörlig grafik som visade valresultatet allt eftersom det blev färdigräknat, län för län.

Det var en fantastisk kväll för SvD.se, och det är oerhört glädjande att vi nu får ytterligare ett kvitto på att läsarna gillar oss.

Under den här våren har det hänt massor på sajten. Redesignen i mars som tagits emot väldigt väl av såväl läsare som annonsörer. Vår satsning på Stockholm Maraton med interaktiv grafik. Webb-tv-satsningen Korseld, kulturredaktionens videoblogg, sportredaktionens Youtubeiana, utvecklingen av våra quizer. För att nämna några saker.

Men i botten finns vårt eget nyhetsarbete. SvD.se står i särställning när det gäller nyheter om integritet på nätet. Vi har varit nyhetsledande när det gäller Ipred-lagen, och Acta. Det märks inte minst i vårt twitterflöde i dessa frågor.

Men vi nöjer oss inte med det, vi fortsätter att utveckla sajten och våra andra digitala erbjudanden. Och vi fortsätter att jobba för våra läsare – över hela dygnet.

Stort tack för förtroendet.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar