Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

För en vecka sedan lanserade vi på SvD.se vår egen YouTube-kanal. Vi gjorde det med en video där jag spelar fånig, rigid redaktör som inte gillar när läsarna kommenterar våra artiklar eller länkar sina bloggar till våra nyheter. Kort och gott, en värdig representant för gammelmedia som vet bäst hur en nyhetssajt ska skötas.

Till videon gjorde vi även en låt som vi döpte till This is not a social site. Du kan lyssna på den på sajten, eller göra en egen remix om du inte är nöjd med vår version.

Som jag skrev i min bloggpost förra veckan hade jag ingen aning om hur det här skulle tas emot. Succé eller fiasko. Skulle läsarna och tittarna förstå ironin eller skulle de tro att vi faktiskt menade allvar? Intresserat har jag följt diskussionen i bloggosfären och i kommentarfältet på YouTube och kan nu efter en vecka, nästan 8 000 visningar och 130 kommentarer dra slutsaten: både och.

Många blir extremt provocerade av besserwisser-tonen där jag talar om att vi inte tycker om att ni kommenterar våra artiklar. ”idiot” eller ”Är han helt dum i huvudet”, är ett par av omdömena. Andra tycker det är ett kul grepp: ”Genialiskt”, ”Ha, ha, du är ju riktigt rolig”.

Litet av en vattendelare kanske man säga. Antingen tycker man det är kul och gillar ironin, eller så gör man det inte. Oavsett har det varit spännande, och lärorikt att följa diskussionen.

Det finns en uppenbar risk när etablerade medier som SvD försöker spela på en planhalva där vi normalt sett inte hör hemma. De sociala medierna har ju skapats och utvecklats för att de etablerade medierna inte varit tillräckligt relevanta, eller lyckats erbjuda användarna det som de vill ha. Nu har vi vaknat och vill vara en del av den världen.

Före detta chefredaktören på Dagens Media, Rolf van den Brink, skriver i sin blogg att vi genom denna film inte visar var SvD står för inom sociala medier. Svaret är att vi, precis som de flesta andra medieföretag, prövar oss fram. Vi kommer aldrig att bli en 100-procentig del av den sociala mediearenan, det kommer användarna aldrig att tillåta. Men vi kan utveckla samspelet betydligt. Ett sätt är egna twitterflöden inom intressanta ämnen där läsarna kan delta och bidra. Ett annat är visa exakt hur vi jobbade med redesignen av SvD.se i mars. Allt för att läsarna ska kunna komma med synpunkter, eller känna delaktighet i processen.

Ett tredje sätt är att visa att vi har humor. Att vi tycker det är okej att lägga prestigen åt sidan en stund och driva med bilden av oss själva.

Det finns en textstrof i låten This is not a social site, som ganska väl sammanfattar var vi står: ”A YouTube video is everything but news – we try to pick up trends but are running out of clues”.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.