Annons

Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

Sportlovsveckan är normalt en ganska svag trafikvecka för SvD.se. Många av våra läsare är lediga och passar på att njuta av skönt väder och härliga skidbackar – långt i från nyhetsflödet.
Men uppenbarligen inte i år. Kronprinsessans förlovning, Pirate Bay-rättegång, Ipred-lagen och mycket, mycket annat gjorde att många inte kunde hålla sig borta från datorn eller mobilen. Och rekordmånga valde just SvD.se. För andra veckan i rad slår vi all time high i antalet unika besökare. Förra veckan låg siffran på 727 179 unika besökare (+30 procent mot samma vecka i fjol och 3 procent mot förra veckan).
Men inte nog med det – vi slog även rekord i antalet sidvisningar. Det vill säga när läsarna väl kommit in på vår sajt väljer de att klicka sig vidare, läsa fler artiklar och upptäcka fler delar på SvD.se. Förra veckan hade vi 7 762 808 sidvisningar villket är en ökning med smått fantastiska 43 procent mot vecka 9 förra året och plus 8 procent mot förra veckan.
Det finns också en tredje faktor som glädjer mig extra mycket. Påtagligt många av läsarna besökte oss via så kallad direkttrafik. Det vill säga de skrev in www.svd.se i sin webbläsare och kom alltså inte in via någon sökmotor eller på annat sätt. Det visar att beteendet hos allt fler läsare är att gå direkt till SvD.se för att de tycker om vår sajt, gillar nyhetsvärderingen, för att det är en sajt att lita på kort och gott. Och det vet läsarna vid det här laget.
Det förtroendet förpliktigar och är naturligtvis något vi är ödmjukt tacksamma för. Och vi kommer att fortsätta att jobba för er över hela mediedygnet. Så att ni alltid får de mest uppdaterade nyheterna, de mest relevanta länkarna, de intressanta perspektiven. Samtidigt som ni alltid ska känna att ni är mer än välkomna att själva vara med och påverka journalistiken – via kommentarerna till artiklarna, eller via era sociala nätverk på internet. Vi vill alltid bli bättre – och vi vill bli det tillsammans med våra läsare.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.