Om SvD.se

Fredric Karén

Fredric Karén

Under flera år bloggade Martin Jönsson om reklam och medier här på svd.se. Bloggen blev en av våra absolut mest lästa. Läsarna uppskattade hans analyser och förmåga att nosa upp nya trender inom medievärlden. När han den 1 januari tillträdde sitt nya jobb som redaktionschef på SvD kände han själv att det uppdraget var svårt att förena med rollen som mediebloggare och analytiker.
Medievärlden befinner sig just nu i en gigantisk förändringsprocess, både redaktionellt och kommersiellt. Medievanorna förändras och läsarna går i allt högre utsträckning från papperstidningen till digitala kanaler. Kraven från läsarna att själva få delta och bidra med journalistiskt innehåll ökar och detta ställer stora krav på redaktionerna. På annonsmarkanden flyttas investeringar från papper till nät och nya kreativa format dyker upp varje dag.
Allt detta vill vi på svd.se såklart berätta om. Vi vill också hjälpa våra läsare att navigera i det nya medielandskapet, ge perspektiv och fördjupning.
Därför är jag extra glad i dag, när vi kan presentera vår nya reklam- och mediebloggare, Hanna Dunér. Hanna, som är anställd på SvD Näringsliv, där hon redan i dag skriver nyhetsartiklar och kolumner om reklam och medier blir ett starkt tillskott till vårt bloggäng som för övrigt hela tiden växer.
Tidigare i veckan lanserade vi vår nya skönhetsblogg med Hedvig von Mentzer. Hon har redan fått en trogen skara som följer hennes tips, både på bloggen och i hennes krönika i bilagan Min helg på fredagar.
Inom kort ska också Mats-Eric Nilsson, fd redaktionschef på SvD, numera den Hemlige kocken med hela svenska folket börja blogga. Hans blogg på sajten Äkta vara syns snart på svd.se.
Inom kort lanserar vi också vår Under strecket-blogg med Ludvig Hertzberg. Under strecket är en instution i SvD och har funnits sedan 1918. Flera av streckarna är väldigt vällästa och populära också på nätet, som den här – en av veckans mest lästa texter. Ludvig, som är redaktör för Under strecket, kommer att berätta om intressanta streckare, länka till tidigare texter och mycket annat.

Vi på svd.se tror att bloggarnas betydelse kommer att fortsätta att växa. Vi är också väldigt öppna för att länka till bloggosfären, och gör det så ofta vi kan, just för att ge våra läsarna nya perspektiv, ny kunskap och möjligheter själva agera. Via tjänsten Twingly länkas relevanta bloggar till svd.se, utifrån olika ämnesval. Under ett år har vi fått över 100 000 unika inlänkar via Twingly till svd.se, vilket känns fantastiskt.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar