Om SvD.se

Martin Jönsson

Martin Jönsson

VALBEVAKNINGEN Det har, på sina håll, hävdats att den svenska mediebevakningen av det amerikanska presidentvalet varit överdrivet omfattande. Jag håller inte med. Och trafiksiffrorna på SvD.se visar på ett enormt läsarintresse.

SvD.se har aldrig någonsin haft så många unika besökare på en dag som vi hade i går: 198 500 unika – och runt 1,3 miljoner sidvisningar, med USA-valet som det överlägset mest lästa ämnet. Och jag är övertygad om att det blir ett nytt rekord i dag och att vi då når över den tidigare drömgränsen om 200 000 unika besökare på en dag.

Den mättnad på valbevakningen som en del mediakommentatorer givit uttryck för de senaste dagarna får därmed stå för dem: jag är övertygad om att det hos allmänheten finns ett otroligt stort intresse för det här valet – och för den fantastiska story som är Barack Obama.

Jag var i morse på den valvaka som amerikanska ambassaden och amerikanska handelskammaren anordnade vid Slussen, tillsammans med några hundra andra. Där berättade ambassadören Michael Wood historien om när ett av hans barnbarn, 5 år gammal, skulle gå och lägga sig häromkvällen: ”Hon sade godnatt och att hon älskade mamma och pappa. Och sedan lade hon till: ”This message was approved by Barack Obama!” Då förstår man att det råder Obama-.mani…”

Men det är inte bara mani. Det är på många sätt också ett historiskt skeende – och att hävda att uppmärksamheten blivit ”för stor” är för mig obegripligt.

Slutligen: ett rekord till. Sedan i går kväll har vi på SvD.se publicerat 31 blogginlägg om valet. Och det kommer mera.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar