Annons

Om SvD.se

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBBSTATISTIK Det går bra för SvD.se just nu. I oktober har vi haft en enormt kraftig trafiktillväxt – och knappar snabbt in på avståndet till huvudkonkurrenten dn.se.

Statistiken från KIA Index är väldigt trevlig läsning för oss som arbetar med SvD.se för tillfället. Hittills i oktober ser det ut så här:

Unika besökare: 647 900 i veckogenomsnitt (+23 % mot oktober 2007)

Sidvisningar: 6 322 200 i veckogenomsnitt (+15 %).

Förra veckan nådde vi för första gången över 7 miljoner sidvisningar (7 096 200), vilket var all time high och hela 63 % mer än motsvarande vecka i fjol. Det är väldigt viktiga siffror, eftersom det visar att besökarna tar del av en större del av sajten och inte bara scannar av förstasidan.

Den här mycket kraftiga ökningen kan jämföras med oktobersiffrorna för dn.se, som inte alls har motsvarande tillväxttakt:

Unika besökare: 1 045 800 i veckogenomsnitt (+2 %)

Sidvisningar: 15 830 200 (+1,5 %)

Förra veckan, när SvD.se hade så stark tillväxt, minskade dn.se räknat i både unika och sidvisninga, jämfört med ett år tidigare.

Varför ökar då SvD.se? Här är några förklaringar:

* Stabilare drift: vi har inte längre samma problem med störningar på sajten, vilket naturligtvis underlättar enormt för besökaren.

* Effektiv sökoptimering: de senaste veckorna vi nått rekordnivå för hur stor andel av besökarna som kommer till SvD.se via sökmotorer. Den är nu 43%, vilket är högre än vad stora tidningar som New York Times och The Times har. Det är oerhört viktigt, eftersom vi på så sätt både hittar nya läsare och får in besökarna på en nivå som är mer relevant för dem.

* Mer webbunikt material: vi har aldrig haft så mycket quiz, bildspel, ljud&bildspel, webb-tv, bloggar och annat webbunikt innehåll på SvD.se som de senaste veckorna. Det höjer värdet på besöket och skiljer tydligare ut sajten från papperstidningen.

Hur kan vi göra sajten ännu bättre? Kommentera nedan eller mejla till mig med förslag. Några saker vet vi redan:


* Ännu fler bloggar inom våra starkaste bevakningsområden: senast i raden är vår seglingsblogg om Volvo Ocean Race, vår inredningsblogg, vår Mellanösternblogg och Näringslivs blogg om finanskrisen. Men det kommer mera inom kort.

* En ny och bättre webb tv-spelare

* Ett nytt och bättre quiz-format


Men jag vill gärna ha dina förslag på vad vi borde förbättra och utveckla. Hör av dig!

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.