Annons

Om SvD.se

Martin Jönsson

Martin Jönsson

WEBBSTATISTIK När världens börser störtdyker rusar spararna till nätet. De senaste veckorna har SvD.se och SvD Digitala Medier haft en oerhört stark trafikutveckling.

Under september hade SvD.se i genomsnitt 613 000 unika besökare per vecka. Förra veckan var trafiken ännu högre: 620 400 unika besökare, enligt Kia Index. Det är tio procent mer än motsvarande vecka i fjol – en väldigt kraftig ökning jämfört med konkurrenterna. Och detta trots att vi, som jag tidigarekommenterat, dragits med alltför stora störningar när det gäller driftssäkerheten. Så fort vi får ordning på den frågan, vilket förhoppningsvis ska vara väldigt snart, räknar vi med att passera vårt besöksrekord på 632 000.


Det är glädjande siffror. Glädjande är också att våra affärssajter drar till sig så stor publik i den rådande finansturbulensen. Både E24 och SvD.se/naringsliv noterade rekord i unika besökare under förra veckan. All time high på den fronten alltså, trots att börsen tvärdeppar.

Näringslivs-sektionen hade 134 000 unika besökare förra veckan, medan E24 hade hela 937 400 unika besökare.

Att båda ökar visar tydligt att det finns utrymme för två starka affärssajter, med delvis olika innehåll och profil – en under SvD:s varumärke, en under sitt eget starka varumärke. Läsarintresset finns, helt tydligt.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.