Annons

Om SvD.se

Martin Jönsson

Martin Jönsson

BLOGGNYTT Bloggar blir en allt viktigare del av SvD.se. Dels via Twingly-länkarna till bloggosfären, som breddar nyhetsbevakningen och debatten på ett utmärkt sätt, dels via våra egna bloggar.

SvD var först ut bland traditionella medier i Sverige med egna redaktionella bloggar när vår politiske chefredaktör PJ Anders Linder drog igång sin ”PJ Just nu” för fyra år sedan. Den följdes av min blogg om reklam och medier 2006 och sedan dess har tillväxten varit snabb.

I dag har vi ett 15-tal fasta ämnesbloggar, inom allt från trädgård, mat och miljö till tv ,kultur och nöje – och därtill en handfull tidsbegränsade bloggar, som sommarens välbesökta Kina-blogg och den engagerande Ramadanbloggen, som varit en läsarsuccé de senaste veckorna i fastemånaden. Alla de senaste blogginläggen hittar ni enklasthär.

Senast ut är en ny aktualitetsblogg: om presidentvalet i USA. Där skriver SvD:s USA-korrespondent Karin Henriksson och vår medarbetare Martin Gelin (som också har kvar sin populära New York-blogg) om slutspurten i presidentvalskampanjen. Bloggen har redan hyllats av bloggaren och kulturjournalisten Kjell Häglund, som skrev så här om Martin Gelins valbloggande:

”Martin Gelin har under de senaste månaderna vuxit ut till den viktigaste svenska politiska utrikeskorren och rentav tagit genren till en ny, mer passionerad och entusiasmerande nivå. Han verkar leva sitt jobb just nu. Den svenska politiska utrikesjournalistikens egen Obama.”


Fler bloggar är på väg. På onsdag smygstartar Bok & Biblioteks-mässan i Göteborg. Då rullar även SvD:s bokmässoblogg igång, där fyra av våra utsända ska direktrapportera och kommentera det som händer. Om några veckor lanserar vi sedan vår första Paris-blogg – och mer lär det bli.

Varför? Därför att de redaktionella bloggarna fyller en väldigt viktg funktion Där kan vi borra oss djupare och kommentera snabbare i ämnen där vi har stor sakkunskap och engagemang – och bygga en långsiktig, aktiv relation med de mest intresserade läsarna. Det går också hem hos besökarna: mer än fem procent av alla sidvisningar på SvD.se är i dag på våra egna bloggar.

Via bloggandet växer det också fram en djupare förståelse på redaktionen om hur de sociala medierna fungerar. Det är otroligt värdefullt, eftersom det är min fasta övertygelse om att det är just i samspelet mellan de traditionella medierna och de sociala medierna som framtidens digitala journalistik fyller sin viktigaste funktion. Den som bloggar tvingar sig själv till en bättre omvärldsbevakning – båda bland övriga medier och bland bloggare och på nätverkssajter.

Det senare upptar just nu en stor del av ledarredaktionens tid. De inledde i dag en blogg-serie om politisk Youtubiana, med en nedräkning över de 33 största politikögonblicken på Youtube. Konceptet är stulet med stolthet från Fredrik Strages hyllade You Tube Topp 100 på DN På Stan, meddelar Per Gudmundson på ledarredaktionen – och lovar många minnesvärda klöipp. Först ut: Kim Il Sungs död.

Ledarredaktionen på SvD har för övrigt chansen att på torsdag utses till Årets redaktion i Sverige av tidningeMedievärlden – bland annat för dess sätt att använda sig av bloggar. Så här lyder tidningens motivering:

Svenskans ledarredaktion är ett föredöme hur en liten redaktion kan förbättra sitt genomslag genom att vara snabba och kloka med att använda sociala media. Från starten med Svenskans banbrytande ledarblogg har detta påverkat ledarsidans utformning, ledarredaktionens sammansättning och kanske mest av allt, det har bidragit till en politisk debatt som är alertare och som ligger närmare de fria debattörerna än partiernas etablerade spinndoktorer. Detta placerar redaktionen mitt i den eruption av politisk opinionsbildning som kallas ”bloggbävningen”.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.