Annons

Om SvD.se

Martin Jönsson

Martin Jönsson

NY SEKTION I dag är det premiär, eller snarare comeback, för en stor avdelning på svd.se. Affärstidningen Näringsliv får en egen sektion på sajten, vilket innebär en kraftigt förstärkt bevakning av ekonomi, arbetsliv, teknik och motor.

För snart tre år sedan upphörde svd.se/naringsliv som en egen sektion på svd.se. Då lanserades istället N24 (nu E24), i ett ägarsamarbete mellan SvD och Aftonbladet, som en extern affärssajt. Det var ett sätt att ta upp kampen med dåvarande marknadsledaren di.se på nätet – och att låta Näringsliv fokusera på att utveckla papperstidningen, med nytt utseende och innehåll för att kunna ta positionen som den största affärstidningen.

Det har varit oerhört framgångsrikt, i båda kanalerna. E24 gick snabbt om och blev landets största affärssajt och på papperet har Näringsliv gått förbi och både blivit landets mest lästa affärstidning och – två år i rad – rankats som Årets bästa affärstidning, i enkäter bland analytiker och börsbolagens ledningar.

Men med tiden har det blivit uppenbart att SvD.se också behöver en egen avdelning för näringslivsbevakning, istället för att bara länka till en extern sajt. Näringsliv är en så central del av SvD:s varumärke att det haltar om den avdelningen saknas på nätet. Profilen och prioriteringarna är inte desamma för Näringsliv och E24. För att ha bästa möjliga bevakning av våra prioriterade ämnen över mediedygnet behövs en egen närvaro på nätet.

Därför relanseras i dag svd.se/naringsliv som en egen sektion. Där hittar du bland annat:

* nyheter och kommentarer om företag, börs, samhällsekonomi och privatekonomi

* analyser, krönikor och bloggar från Näringslivs profilskribenter

* specialavdelningar med särskild fördjupning: SvD.se/motor, med nyheter och tester inom bil/mc/båt, SvD.se/jobbet, där vi samlar allt om arbetsliv, karriär och arbetsmarknad, SvD.se/it, med allt om webb, teknik och mobilt och Svd.se/varlden, för allt utrikesmaterial.

På SvD.se/naringsliv fortsätter vi det framgångsrika samarbetet med E24 och introducerar även två nya samarbetspartners: Auto Motor & Sport för motormaterial och testsök och Metro Teknik för dagliga it-nyheter.

Jag hoppas att du ska uppskatta den förstärkning detta innebär av svd.se. Kombination av Årets affärstidning och Årets mediesajt känns som ett väldigt starkt paket. Men jag vill veta vad du tycker: mejla dina åsikter och kom med förslag på hur avdelningen kan förbättras.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.