Annons

Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

Detta är min sista bloggpost under vinjetten ”Om SvD”. Från nu tar Martin Jönsson över både chefskapet för SvD.se och bloggen Om SvD.se. Här ska han fortsätta att kommunicera med er läsare kring vad som händer på SvD.se och hur sajten kan utvecklas att bli ännu bättre.

Men lugn, Martins uppskattade blogg om reklam och medier kommer också att leva vidare.

Om jag får betygsätta SvD.se efter nästan exakt två och ett halvt års chefskap ser det ut så här:

BRA:

* Vi har utvecklat SvD.se till en riktig bra nyhetssajt, kanske den alla bästa i klassen kvalitetsjournalistik på nätet. Vi har en entusiastisk redaktion som verkligen gör sitt yttersta för att leva upp till de höga förväntningar ni läsare har.

* Var bytt tekniskt system, publiceringssystem och moderniserat sajtena utseende och funktioner. Detta är ett jättejobb som kostat oss mycket svett, tårar – och pengar. Men tack vare detta stålbad är vi väl rustade för en ännu snabbare utveckling på SvD.se de närmaste åren.

* Var har haft en bra innovationstakt. Sajten är full av avancerade funktioner som till exempel smarta listningar, interaktiva Stockholmskartan, vi har nu ett mycket bättre sök, en ny bättre mobiltjänst. Vi har nya sektioner i Bostad/Magasinet och har satsat på att förbättra ”gamla” avdelningar som Stockholm, Sport & Spel, Idag och Resor. Vi har lanserat bostadssök i mobilen i SvD Magasinet Mobil.

* Vi har fortsatt och vårda relationerna med läsarna. Kommentering, betygsättning, omröstningar och tävlingar är bara några exempel. Den blogg ni nu läser och den blogg SvD.se:s utvecklare driver är andra. Mer: Kopplingen till bloggosfären via systemet Twingly och ett allt intensivare bloggande av många journalister på SvD:s redaktion.

För vår öppenhet får vi mycket uppskattning i omvärlden, det inspirerar oss att gå vidare på det spåret.

* För allt detta har vi fått fina priser: Vintern 2007 blev vi Årets bästa mediesajt i Internetworlds tävling Topp100. Våren 2008 fick vi silvermedalj (inget guld delades ut) i SND/S stora nordiska tävling.

* Sist men inte minst. Läsarna uppskattar SvD.se: Trafiken har på drygt två år ökat från strax över 400 000 unika besökare i veckan till kring 600 000. Hela SvD Digitala Medier har kring 1,2-1,3 miljoner unika besökare i veckan.

MINDRE BRA:

* Det kostar att satsa och nyutveckla som vi gör, vi behöver ytterligare öka intäkterna från annonsörer och andra samarbetspartner.

* Vi har – som en del av er brukar maila mig om – inte den stabilitet i tekniken som vi bör ha.

* Vi har fram till nu inte haft möjlighet att satsa så mycket på webb-tv som vi har velat.

***

I dag den 1 september tar Martin Jönsson över som chef på SvD.se. Han rivstartar med att redan imorgon tisdag lansera Näringsliv som en nygammal sektion på SvD.se.

Vad som i övrigt ska hända på SvD.se i höst och i vinter lämnar jag åt Martin att skriva om. Själv kommer jag (som jag tidigare berättat om) det närmaste året att leda ett större utvecklingsarbete över hela Svenska Dagbladet.

Självklart vill jag ha en dialog med er läsare kring detta också. En blogg för det ändamålet öppnar här på SvD.se inom kort.

Under tiden är ni välkomna att maila mig synpunkter på Svenska Dagbladet och SvD.se: Vad vill ni att vi ska göra bättre på lite längre sikt? Vilka förändringar vill nu se? Vad saknar ni i vårt utbud? Var är vi inte tillräckligt bra?

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.