Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

Tillväxten på nätet i Sverige ser inte ut som förr. De allra största tidningssajterna minskar, ökningen hos några av oss andra fortsätter, men inte i samma takt som tidigare.

Anders Ahlberg, chefredaktör på branschtidningen Medievärlden jämför siffrorna mellan vecka 8 förra året och vecka 8 i år 2008. Måttet är unika beökare/webbläsare per vecka enligt branschstandarden KIA-index:

Av storstadstidningarnas allmänna nyhetssajter ökar SvD.se mest med nästan 10 procent (noga räknat 9,8) till 572 037.
DN.se ökar med drygt 8 procent (noga 8,3) till 1 055 410.
GP.se ökar med knappt 8 procent (7,5) till 372 089
Sydsvenskan.se ökar med 3 procent till 236 735

I rättvisans namn ska också noteras att affärstidningen Dagens Industris sajt di.se ökar med 12,5 procent.

Ahlberg noterar: ”Kvällstidningarna, framför allt Aftonbladet, var tidigt framgångsrika på nätet. Det senaste året backar de något från sin höga nivå, medan morgontidningarnas sajter ökar sina besökstal.”

Aftonbladet minskar mellan vecka 8 de båda åren med kring 3 procent till 3 960 110, Expressen med nästan 10 procent till 1 703 526 (unika besökare/webbläsare i veckan).

I Sverige ligger kvällstidningarnas sajter när det gäller trafik fortfarande långt före oss andra, men vi som står för en annan form av journalistik känner starkt att vi har framtiden för oss.

Det känns inte alls självklart att kvällstidningarna i all evighet ska vara de dominerande nyhetstjänsterna på nätet. Nu kommer vi…

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar