Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

För några månader sedan utsågs SvD.se till Sveriges bästa mediesajt i tidskriften Internetworlds tävling Topp100.

I maj kan SvD.se bli bäst i Norden. Det är SNDS (Society for News Design Scandinavia) som beslutat ge SvD.se en medalj i tävlingen ”Årets Nordiske Nyheds Design 2008”. Föreningen är lite hemlig, vi får guld, silver eller brons, exakt vad meddelas på en stor gala i Köpenhamn i slutet av maj.

Vi väntar med spänning på medaljens valör.

Under tiden kan jag rekommendera läsning av det nomineringsbrev jag själv skrev till juryn (som uppbarligen köpte åtminstone en del av detta):

———–

SvD.se genomgick hösten 2007 en total ombyggnad som omfattade hela kedjan design-navigering-fuktioner-tjänster-teknik.

Samtidigt som ombyggnaden förstärktes nyhetsarbetet och samarbetet med papperstidningen SvD utvecklades. Bara en dryg månad efter förändringen utsågs SvD.se av tidningen InternetWorld till ”Bästa Mediesajt i Sverige 2007”.

SvD.se är kvalitetstidningen Svenska Dagbladets sajt, det är en viktig markering. SvD.se är inte papperstidningen på nätet, SvD.se ska möta mediehusets kvalificerade målgrupper i nya medieformer. Form, funktion och innehåll är väl sammanvägda i ambitionen att vara den ledande nyhetssajten i Sverige.

SvD.se har funnits på webben sedan 1995 och har januari 2008 ca 575 000 unika besökare i veckan (enligt officiella KIA-index).

Innehållet mer i detalj:

* SvD.se har snabb och effektiv uppdatering dygnet runt. SvD.se ska vara först med nyheterna – men det räcker inte. Vi måste tillföra det profilerade material som lyfter sajten från en bara en bra nyhetssajt till att vara Svenska Dagbladets nyhetssajt.

* Innehåll från papperstidningen är en grund på SvD.se – men bara en grund: Dag och natt kompletteras detta med ett nyhetsflöde i realtid, kommentarer, fördjupningar och multimediala inslag som bildspel, webb-tv, interaktivitet med läsarna.

* Några timmar under natten automatuppdateras SvD.se genom ett sofistikerat tekniskt system.

* Samverkan med papperstidningens mycket större redaktionella organisation blir allt intensivare, flera redaktionella avdelningar på väg att bli helt integrerade mellan papper och webb.

* Sökfunktionerna är prioriterade på SvD.se: En global sökruta finns upp till höger i huvudet genom hela sajten. Specialsök för till exempel recensioner är en annan uppskattad möjlighet, Som en extrafunktion finns också sökfunktioner för systersajterna E24, Tasteline, Jobb24 och MinTur.

* Svd.se:s journalistik måste leva upp kravet på att vara kvalitetsalternativet i nyhetsförmedlingen på webben i Sverige. Sajten har en tydlig koppling till de grundläggande publicistiska kvaliteterna i papperstidningen Svenska Dagbladet – men utvecklat för nya medieformer (webb och mobil).

* Profilerade skribenter från pappers-SvD utnyttjas konsekvent i kommentarer, kolumner, för bakgrunder och i ett 25-tal ständigt uppdaterade bloggar.

* SvD.se:s chefredaktör driver tex en egen blogg för att utveckla samspelet kring sajtens utveckling med läsarna.

* SvD.se satsar konsekvent på interaktion med läsarna: Vi har sedan många år varit ledande i att låta läsarna kommentera och diskutera SvD.se:s journalistik, läsarna inbjuds också till till exempel omröstningar och betygsättningar av teater, film och krogar. Nyhetsquiz och tester aktiverar läsarna. En särskild tipskanal (”71555”) ger läsarna möjlighet att skicka bilder, filmer, tips och annan information via SMS, MMS eller epost.

* SvD.se var först i världen att koppla sin journalistik till bloggosfären via företaget Primelabs innovativa system Twingly. Generöst med RSS-flöden är ett annat sätt att koppla SvD.se:s innehåll till till exempel delar av nätet vid sidan av de traditionella medieaktörerna.

* Senaste teknik utnyttjar så kallade ajaxfunktioner som snabbt uppdaterar delar av innehållet. Så används detta till exempel i listningar av ”Senaste nytt” och ”Topplistor”, se rutan uppe till höger på nästan alla sidor. Bakom denna ruta döljer sig i praktiken nio olika listor/funktioner. Samma teknik används även för till exempel ingång till webb-tv och bildspelsinnehåll.”

————-
Så långt min argumentering. Döm själv, är detta en guldsajt?

PS: Andra svenska sajter väntar ocksdå på medalj i SNDS tävling, till exempel Expressen och DN.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar