Annons

Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

Nu till jul har utvecklarna på SvD.se lagt till ett antal nya funktioner på sajten – de kunde bara inte vänta till julafton, här är några klappar i förväg:

* Recensionssöket tillbaka: Du hittar rutan med sökfunktioner för till exempel litteratur, krog och film på SvD.se/kultur och på alla ämnessidor på kulturavdelningen. Fler förbättringar av recensionssöket är på gång.

* Bläddra bakåt i nyhetsflödet:
I listningarna av artikelrubrikerna kan du nu följa nyhetsflödet bakåt timma för timma, följa hela nyhetsdygnet. Du hittar funktionen på många ställen på sajten bla i kortlistningarna INRIKES-UTRIKES-STOCKHOLM-SPORT&SPEL-KULTUR&NÖJE, RESOR längst ner på förstasidan. Snart kommer funktionen även i fliknavigeringen upptill till höger på sidorna.

* Rapportera fel i papperstidningen. SvD:s nya kvalitetsredaktör Lars Ryding har börjat sitt arbete med bland annat en egen blogg. Anmäl fel i papperstidningen SvD på särskild blankett här, anmäl fel på SvD.se direkt under respektive artikel.

* Betygsätt själv film, musik, krog och annat inom nöje och kultur. Jämför dina åsikter med SvD:s professionella recensenter. Betygsätt tex The Walker här.

* Se filmtrailers till exempel i samband med recensionerna. Smakproven visas direkt i vår nya webb-tv-spelare. Du hittar filmklippen också direkt via förstasidan och rubriken webb-tv.

Flera av de här sakerna har länge funnits på våra besökares önskelistor. Men det är inte slut än, vi på SvD.se har massor med nya förbättringar på gång på sajten den närmaste tiden.

Maila mig gärna saker du har på just din önskelista. Eller skriv en kommentar nedan!

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Bo Hedin

Ikväll fick SvD.se pris som Sveriges bästa mediesajt. Överraskande, underbart, helt fantastiskt. Vi har – som läsarna av den här bloggen vet – just bytt tekniskt system och det känns ibland som vi haft nog med att kravla oss ut det träsket.

Nu har vi bevis för att vi lyckats skapa bra innehåll och bra användardfunktioner också. Samtidigt!

SvD.se belönades av tidningen/sajten Internetworld, ledande branschtidning som delat ut pris till Sveriges bästa sajter i många år. Priset är ett av de mest prestigefyllda nätpriserna i landet.

Några av juryns formuleringar att gotta sig åt – detta är SvD.se:

* Säker och social med tydlig avsändare.
* Låter människorna ta plats.
* Vassa pennor och pigga redaktörer.
* Har morgontidningens eftertanke och seriositet.
* Är en naturlig del av den sociala webben.

Vilka andra medier som var i finalen? aftonbladet.se, tv4.se, dn.se, e24.se, sr.se, svt.se, expressen.se och några till. Ja, ni förstår…vi är glada ikväll.

Årest sajt alla kategorier blev Vingresor men ving.se. Läs mer om alla vinnarna och se hela 100-listan på internetworld.se.

Bo Hedin

Idag publicerar vi på SvD.se en riktigt stor annons, det som på fackspråk kallas big bang. Annonsen – från spelbolaget Betway – ligger runt hela det redaktionella utrymmet.

Den tar kort sagt för sig – och det är ju det annonsören betalar för och den effekten annonsören är ute efter.

Men jag förutser en del reaktioner från läsare som tycker den är störande.

Det här med annonser på nyhetssajter är en omdiskuterad fråga:

• Å ena sidan: Annonserna tar plats, de kan uppfattas som störande, de tar också teknisk kraft och kan medföra att webbsidan laddar långsammare.

• Å andra sidan: Nån måste betala för det arbete vi gör när vi skriver, fotograferar, redigerar, sorterar och publicerar det journalistiska materialet. Knappast någon nyhetstidning i världen har lyckats att ta betalt av besökarna för sitt innehåll, då återstår att ta betalt av annonsörerna. Annonserna tillför ju också värde till sajterna, visar nya produkter, kommer med erbjudanden, visar mig som läsare på nya möjligheter i mitt liv.

Balansgången mellan annonser och redaktionellt utrymme i medierna är en kontroversiell fråga. I till exempel papperstidningen Svenska Dagbladet är de kundbilagor som ibland ligger runt Kulturdelen inte alltid särskilt uppskattade. Alla uppskattar inte ett annonsuppslag långt fram i tidningen eller en så kallad kappa (annons på fram och baksidan) av Näringsliv.

Men för att få tillräcklig lönsamhet i tidningsaffären på papper och webb behöver vi skapa den här typen av kraftfulla annonsutrymmen. Vi är dock restriktiva med dem och tillåter dem bara ett begränsat antal gånger per år.

Kommentera gärna nedan! Och har ni idéer om alternativa sätt till intäkter som kan finansiera Svenska Dagbladets kvalitetsjournalisk så lyssnar vi gärna.

Bo Hedin

Tre av SvD:s sajter, Tasteline, E24 och SvD.se, rankas bland de bästa i Sveriges enligt tidningen Internetworld. En jury har valt ut 100 sajter i tio olika kategorier. Kriteriet för att komma med på nomineringslistan är bland annat att sajten drar nytta av nätet på ett innovativt sätt.

I kategorin ”Media” är tio sajter nominerade:

Aftonbladet.se, DN.se, Expressen.se, E24, MTV, SR, SvD.se, SVT, Tv4.se, Veckorevyn.se. I kategorin ”Hälsa & livsstil” är Tasteline en av förhandsfavoriterna.

Kriterierna:

• Utnyttjar internet på ett nyskapande sätt.
• Redaktionell kvalitet.
• Struktur, navigering.
• Design.
• Tydlig avsändare.

E24 och Tasteline har vunnit fina pris tidigare. Så blev tex E24 ”Årets dagstidning Nya Medier 2006” och Tasteline bästa internetsajt ”Hälsa & Livsstil 2006” (motiveringen här, klicka på länken ”Sveriges bästa hälsa- och livsstilssajt”).

Den 4 december koras vinnarna i varje klass och Årets sajt 2007. Du får också rösta, deadline den 26 november.

Bo Hedin

Vi tycker nya SvD.se är värd fler läsare. Det bästa sättet att få nya läsare är att besökare på sajten rekommenderar den till andra – genom några av våra tjänster som ”Tipsa en vän”, länkar till bokmärkes- och sociala sajter eller vanlig e-post.

Eller via mun-till-mun i verkliga livet förstås. Nöjda kunder är oöverträffade som reklampelare även i den digitala världen.

Men nu förstärker vi med mer vanlig annonsering. Ni som läser papperstidningen Svenska Dagbladet såg på måndagen en helsidesannons som guidar till nya SvD.se, ni kommer också att se helsidor som visar hur papperstidningen SvD och webben samspelar för att täcka nyhetsflödet hela mediedygnet.

Men mest gillar jag den automatgenererade lilla banner som vår reklambyrå Pool kreerat åt oss. Ni kan se den på till exempel Tasteline och Jobb24, men säkrast kan ni se den via en exklusiv speciallänk här.

Idén är enkel: Vad är det viktigaste vi har vi på en nyhetssajt som SvD.se om inte nyheterna? Den banner som Pool byggt åt oss har inget eget innehåll, den hämtar via ett rss-flöde automatiskt de senaste nyheterna från SvD.se.

Innehållet i bannern är de rubriker som SvD.se-redaktörerna just lagt in på sajten. Rubriken i bannern formuleras inför läsarens ögon, det ser ut som om det satt en redaktör och formulerande den just i detta ögonblock, så är det ju nästan…

Ibland skriver redaktören – eller är det rss-flödet? – tom fel och backar några steg.

Den riktigt enkla är ofta det allra bästa. Inte ett onödigt ord behövs för att tydliggöra vad vi vill säga.

——

PS. SvD.se erbjuder dig som läsare ett stort antal rss-flöden. Läs mer här

Bo Hedin

I veckan kom en rapport som listar de mest inflyelserika svenska bloggarna. Rapporten har sammanställts av företaget Primelabs som driver Twingly, den tjänst som bland andra SvD.se använder för att koppla vår journalistik till de bloggare som skriver om våra artiklar,

Svenska Dagbladets Ledarbloggen ligger sexa på listan och Martin Jönssson blogg om reklam och medier ligger på tolfte plats. Bland politikerbloggarna är Ledarbloggen nummer fyra och bland mediebloggarna är Martin Jönsson nummer ett. Ladda ner pdf-rapporten med hela listan här, rapporten innehåller dessutom massor av intressant läsning om det svenska bloggandet.

Kopplingen till bloggosfären via Twingly är bara ett av flera sätt som SvD.se använder för att stärka läsarnas inflytande på sajten. Ett annat är kommenteringen där läsarna kan skiva direkt i anslutning till artiklarna – en oerhört populär funktion och ibland smäller det till extra mycket. I skrivande stund på söndagskvällen noterar jag att artikeln Svart städhjälp hos fler toppmoderater har nästan 400 kommentarer och över 30 blogglänkar.

Kommenteringen engagerar på många sätt: Jag har sedan vi gjorde om SvD.se för en några veckor sedan fått en hel del e-post med synpunkter på hur kommenteringen fungerar. Bakom detta ligger bland annat att vi har haft (och har) en del tekniska problem som tvingar oss att begränsa antalet artiklar vi släpper ut till kommentering.

Ett annat problem har medfört att kommentarer under vissa perioder inte visats som de ska. Detta har – förståligt nog – skapat förvirring hos en del läsare och en och annan har undrat vad vi håller på med, vissa har till och med känt sig personligt förföljda.

Det tål att upprepas: Vi tar inte bort kommentarer hursomhelst, våra moderatorer följer de riktlinjer som finns i de regler vi satt upp och som finns att läsa i anslutning till kommentarformuläret.

Nu fungerar kommenteringen bättre och vi lägger ner mycket arbete på att den ska fungera helt perfekt. Kommenteringen och annat engagemang från läsarna är avgörande för att skapa en bra nyhetssajt som SvD.se. Vi har framöver stora planer för hur vi ska bygga en sajt som kombinerar kraften i läsarmedverkan med den hos Svenska Dagbladets professionella journalister. Jag återkommer till detta.

Bo Hedin

Nya SvD.se har nu funnits ute i snart två veckor och kommentarerna blir – efter de inledande tekniska svårigheterna – alltmer positiva. Några exempel:

* Skulle bara vilja ge beröm för er nya layout för svd.se. Att centrera sidan är mycket smart och gör det lättare att läsa. Dessutom så skiljer ni er från konkurrenterna på detta viset.
* Jag gillar den nya komprimerade layouten – kör så det ryker!
* Hej hej, sajten är hur skön som helst! Den är snygg och snabb. Den svarade på precis allt jag gjorde under ett testpass i morse och webb-tv startade blixtsnabbt. Har aldrig varit med om maken. Djupt imponerad,
* Vill bara tala om att den nya hemsidan är mycket bättre än den gamla. Mycket bättre struktur och lättare att hitta nyheter inom ämnesområden.

Negativt: Många klagar på att det är svårt att hitta våra recensioner. Tidigare hade vi ett samlat recensionssök, det tvingades vi tillfälligt ta bort i samband med systembyte och ny sajt.

Just nu går det att hitta recensioner på två sätt:

1. På respektive avdelning under kultur & nöjesdelen av sajten (som till exempel film, musik, scen, krog) finns relevanta recensioner listade. De ligger där samlade tillsammans med annat material i det ämnet – tyvärr just nu utan en praktisk sökfunktion.
2. Den generella sökrutan (i huvudet upp till höger) är också ett utmärkt verktyg, sök där på namn/titel eller vad du vill. Tryck på Sök och få svar direkt!

Två väger att hitta recensioner – men de räcker inte. Det samlade recensionssöket kommer tillbaka inom kort. Alla tre sätten att hitta behövs verkligen.

En del kritiska brev och kommentarer handlar också om brister i teknisk funktion på nya SvD.se. Här är ett exempel från tidigare i veckan:

”Tyvärr har ett fel inträffat”, är fortfarande den vanligaste artikeln. Oberoende av webbläsare, operativsystem, och nätverk. Allvarligt, hur kan en sajt funka så illa? Och varför gör ni ingenting åt det? Har era webtomtar kastat in handduken och gått hem, eller vad är det som händer?

Tomtarna jobbar på saken, jag lovar. Felmeddelandet är verkligen inte ”den vanligaste artikeln” men den är förstås alldeles för vanlig. Jag hoppas ni kommer att se den alltmer sällan.

De sista dagarna i veckan som gick gjordes ett omfattande tekniskt justeringsarbete på sajten, stabiliteten borde var mycket bättre redan nu.

Fortsätt gärna att maila mig synpunkter på nya SvD.se!

Bo Hedin

Sedan vi fick nya sajten SvD.se att fungera tekniskt för några dagar sedan har vi fått hundratals mail och kommentarer.

Vi tackar för det. Även om vi inte klarar att svara på alla mail så lovar jag att vi läser alla. De synpunkter och förslag vi får hjälper oss att förbättra sajten och rätta del det som kanske inte blev så bra. Många läsare skriver långa mail, lägger ner mycket jobb på att bedöma olika funktioner och komma med förslag till förbättringar.

Engagemanget för Svenska Dagbladet och SvD.se är det inget fel på – tack för alla synpunkter! I den här bloggen kommer jag den närmaste tiden att diskutera en del av de punkter som läsarna skriver om.

En av funktioner som många tar upp är den långa lista med direktlänkar vi hade i vänsterspalten på gamla sajten.

På nya SvD.se är den ersatt av knappen A-Ö i huvudnavigeringen (längst till höger). Ett tryck på A-Ö visar en samling snabblänkar till hela sajten, en lista som har ungefär samma innehåll som den gamla vänsternavigeringen.

Men uppenbarligen är det många läsare som inte hittar den. Delvis kan det vara en vanesak men vi på SvD.se måste ta kritiken på allvar och hjälpa läsarna att hitta den nya placeringen på snabblänkarna.



Bilden ovan: Ett klick på knappen A-Ö ger en listning över innehållet på SvD.se.

Bo Hedin

Som ni ser har vi smyglanserat nya SvD.se i natt. Än så länge har det gått bra med tekniken även om det förstås återstår ett antal detaljer att rätta till.

I mail och kommentarer skriver besökarna engagerade och ofta utförliga omdömen.

Positivt:

* Bra, modern, lättnavigerad.
* Snygg.
* Vilsam att titta på.
* Menyraden kanon.
* Nödvändig omgörning.
* Bättre struktur
* Bättre placering av söket.
* Blir bättre och bättre.
* Men med det nya ”looken” har SvD.se seglat upp som bästa tidningshemsida.
* Tack för att den bästa nättidningen har blivit ännu bättre.

Men vi får också finna oss i en hel del negativ kritik och frågor kring nya sajten. De vanligaste punkterna är:

* Annonser, för mycket, stör. Min kommentar: Detta är en balansgång, vi lever på annonser och utan intäkterna från annonseringen blir det ingen SvD.se. Men vi tittar fortsatt på hur vi kan presentera annonserna på ett sätt som är bra både för läsare och annonsörer.

* Lik en annan känd morgontidning. Kommentar: Det stämmer delvis, till exempel är vår navigering mer lik den andra än tidigare. Å andra sidan är vi mer lika en rad andra sajter, inte minst internationellt. Jag har skrivit om detta i denna blogg tidigare, här.

* Detaljer kring storlek på brödtext och rubriker: En del läsare reagerar över brödtextens storlek och radavstånd, en del över rubrikstorlekarna på förstasidorna. Kommentar: Vi tittar närmare på om detta behöver justeras,

* Sidan utnyttjar inte hela skärmbredden, den är för smal. Kommentar: Vi måste göra en sida som passar också för de läsare som inte använder nyare stora bildskärmar. Då blir det en kompromiss. SvD:ses bredd är för övrigt samma som de flesta andra svenska nyhetssajter.

* Recensionerna, en del läsare har svårt att hitta. Kommentar: Ett bättre recensionssök kommer inom kort. Men aktuella recensioner finns på respektive underavdelning (film etc) och äldre kan hittas genom den vanliga sökrutan till höger uppe i huvudet.

Fortsätt maila och kommentera! Även om vi inte hinner svara på allt så läser vi noga!

Och missa inte guiden till nya SvD.se, här finns den!

Bo Hedin

Ikväll testar vi nya SvD.se igen. Den här gången kan vi tänka oss att låta sajten ligga kvar lite längre än någon timma.

Om tekniken under testtimmarna inte fungerar som den ska har vi beredskap att gå tillbaka till det gamla utförandet – och den gamla tekniken.

Om tekniken fungerar bra kan tänka oss att låta nya sajten ligga kvar hela natten. Och sen får vi se vad som händer när morgonrusningen på webben börjar…

Som vanligt är ni förstås välkomna med konstruktiv kritik av det vi visar upp.

(Läs tidigare poster i denna blogg om vårt svettiga arbete att få igång nya SvD.se)