Annons

Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

Idag publicerar vi på SvD.se en riktigt stor annons, det som på fackspråk kallas big bang. Annonsen – från spelbolaget Betway – ligger runt hela det redaktionella utrymmet.

Den tar kort sagt för sig – och det är ju det annonsören betalar för och den effekten annonsören är ute efter.

Men jag förutser en del reaktioner från läsare som tycker den är störande.

Det här med annonser på nyhetssajter är en omdiskuterad fråga:

• Å ena sidan: Annonserna tar plats, de kan uppfattas som störande, de tar också teknisk kraft och kan medföra att webbsidan laddar långsammare.

• Å andra sidan: Nån måste betala för det arbete vi gör när vi skriver, fotograferar, redigerar, sorterar och publicerar det journalistiska materialet. Knappast någon nyhetstidning i världen har lyckats att ta betalt av besökarna för sitt innehåll, då återstår att ta betalt av annonsörerna. Annonserna tillför ju också värde till sajterna, visar nya produkter, kommer med erbjudanden, visar mig som läsare på nya möjligheter i mitt liv.

Balansgången mellan annonser och redaktionellt utrymme i medierna är en kontroversiell fråga. I till exempel papperstidningen Svenska Dagbladet är de kundbilagor som ibland ligger runt Kulturdelen inte alltid särskilt uppskattade. Alla uppskattar inte ett annonsuppslag långt fram i tidningen eller en så kallad kappa (annons på fram och baksidan) av Näringsliv.

Men för att få tillräcklig lönsamhet i tidningsaffären på papper och webb behöver vi skapa den här typen av kraftfulla annonsutrymmen. Vi är dock restriktiva med dem och tillåter dem bara ett begränsat antal gånger per år.

Kommentera gärna nedan! Och har ni idéer om alternativa sätt till intäkter som kan finansiera Svenska Dagbladets kvalitetsjournalisk så lyssnar vi gärna.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.