Annons

Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

Vi tycker nya SvD.se är värd fler läsare. Det bästa sättet att få nya läsare är att besökare på sajten rekommenderar den till andra – genom några av våra tjänster som ”Tipsa en vän”, länkar till bokmärkes- och sociala sajter eller vanlig e-post.

Eller via mun-till-mun i verkliga livet förstås. Nöjda kunder är oöverträffade som reklampelare även i den digitala världen.

Men nu förstärker vi med mer vanlig annonsering. Ni som läser papperstidningen Svenska Dagbladet såg på måndagen en helsidesannons som guidar till nya SvD.se, ni kommer också att se helsidor som visar hur papperstidningen SvD och webben samspelar för att täcka nyhetsflödet hela mediedygnet.

Men mest gillar jag den automatgenererade lilla banner som vår reklambyrå Pool kreerat åt oss. Ni kan se den på till exempel Tasteline och Jobb24, men säkrast kan ni se den via en exklusiv speciallänk här.

Idén är enkel: Vad är det viktigaste vi har vi på en nyhetssajt som SvD.se om inte nyheterna? Den banner som Pool byggt åt oss har inget eget innehåll, den hämtar via ett rss-flöde automatiskt de senaste nyheterna från SvD.se.

Innehållet i bannern är de rubriker som SvD.se-redaktörerna just lagt in på sajten. Rubriken i bannern formuleras inför läsarens ögon, det ser ut som om det satt en redaktör och formulerande den just i detta ögonblock, så är det ju nästan…

Ibland skriver redaktören – eller är det rss-flödet? – tom fel och backar några steg.

Den riktigt enkla är ofta det allra bästa. Inte ett onödigt ord behövs för att tydliggöra vad vi vill säga.

——

PS. SvD.se erbjuder dig som läsare ett stort antal rss-flöden. Läs mer här

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.