Annons

Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

I veckan kom en rapport som listar de mest inflyelserika svenska bloggarna. Rapporten har sammanställts av företaget Primelabs som driver Twingly, den tjänst som bland andra SvD.se använder för att koppla vår journalistik till de bloggare som skriver om våra artiklar,

Svenska Dagbladets Ledarbloggen ligger sexa på listan och Martin Jönssson blogg om reklam och medier ligger på tolfte plats. Bland politikerbloggarna är Ledarbloggen nummer fyra och bland mediebloggarna är Martin Jönsson nummer ett. Ladda ner pdf-rapporten med hela listan här, rapporten innehåller dessutom massor av intressant läsning om det svenska bloggandet.

Kopplingen till bloggosfären via Twingly är bara ett av flera sätt som SvD.se använder för att stärka läsarnas inflytande på sajten. Ett annat är kommenteringen där läsarna kan skiva direkt i anslutning till artiklarna – en oerhört populär funktion och ibland smäller det till extra mycket. I skrivande stund på söndagskvällen noterar jag att artikeln Svart städhjälp hos fler toppmoderater har nästan 400 kommentarer och över 30 blogglänkar.

Kommenteringen engagerar på många sätt: Jag har sedan vi gjorde om SvD.se för en några veckor sedan fått en hel del e-post med synpunkter på hur kommenteringen fungerar. Bakom detta ligger bland annat att vi har haft (och har) en del tekniska problem som tvingar oss att begränsa antalet artiklar vi släpper ut till kommentering.

Ett annat problem har medfört att kommentarer under vissa perioder inte visats som de ska. Detta har – förståligt nog – skapat förvirring hos en del läsare och en och annan har undrat vad vi håller på med, vissa har till och med känt sig personligt förföljda.

Det tål att upprepas: Vi tar inte bort kommentarer hursomhelst, våra moderatorer följer de riktlinjer som finns i de regler vi satt upp och som finns att läsa i anslutning till kommentarformuläret.

Nu fungerar kommenteringen bättre och vi lägger ner mycket arbete på att den ska fungera helt perfekt. Kommenteringen och annat engagemang från läsarna är avgörande för att skapa en bra nyhetssajt som SvD.se. Vi har framöver stora planer för hur vi ska bygga en sajt som kombinerar kraften i läsarmedverkan med den hos Svenska Dagbladets professionella journalister. Jag återkommer till detta.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.