Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

Nya SvD.se har nu funnits ute i snart två veckor och kommentarerna blir – efter de inledande tekniska svårigheterna – alltmer positiva. Några exempel:

* Skulle bara vilja ge beröm för er nya layout för svd.se. Att centrera sidan är mycket smart och gör det lättare att läsa. Dessutom så skiljer ni er från konkurrenterna på detta viset.
* Jag gillar den nya komprimerade layouten – kör så det ryker!
* Hej hej, sajten är hur skön som helst! Den är snygg och snabb. Den svarade på precis allt jag gjorde under ett testpass i morse och webb-tv startade blixtsnabbt. Har aldrig varit med om maken. Djupt imponerad,
* Vill bara tala om att den nya hemsidan är mycket bättre än den gamla. Mycket bättre struktur och lättare att hitta nyheter inom ämnesområden.

Negativt: Många klagar på att det är svårt att hitta våra recensioner. Tidigare hade vi ett samlat recensionssök, det tvingades vi tillfälligt ta bort i samband med systembyte och ny sajt.

Just nu går det att hitta recensioner på två sätt:

1. På respektive avdelning under kultur & nöjesdelen av sajten (som till exempel film, musik, scen, krog) finns relevanta recensioner listade. De ligger där samlade tillsammans med annat material i det ämnet – tyvärr just nu utan en praktisk sökfunktion.
2. Den generella sökrutan (i huvudet upp till höger) är också ett utmärkt verktyg, sök där på namn/titel eller vad du vill. Tryck på Sök och få svar direkt!

Två väger att hitta recensioner – men de räcker inte. Det samlade recensionssöket kommer tillbaka inom kort. Alla tre sätten att hitta behövs verkligen.

En del kritiska brev och kommentarer handlar också om brister i teknisk funktion på nya SvD.se. Här är ett exempel från tidigare i veckan:

”Tyvärr har ett fel inträffat”, är fortfarande den vanligaste artikeln. Oberoende av webbläsare, operativsystem, och nätverk. Allvarligt, hur kan en sajt funka så illa? Och varför gör ni ingenting åt det? Har era webtomtar kastat in handduken och gått hem, eller vad är det som händer?

Tomtarna jobbar på saken, jag lovar. Felmeddelandet är verkligen inte ”den vanligaste artikeln” men den är förstås alldeles för vanlig. Jag hoppas ni kommer att se den alltmer sällan.

De sista dagarna i veckan som gick gjordes ett omfattande tekniskt justeringsarbete på sajten, stabiliteten borde var mycket bättre redan nu.

Fortsätt gärna att maila mig synpunkter på nya SvD.se!

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar