Annons

Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

Som ni ser har vi smyglanserat nya SvD.se i natt. Än så länge har det gått bra med tekniken även om det förstås återstår ett antal detaljer att rätta till.

I mail och kommentarer skriver besökarna engagerade och ofta utförliga omdömen.

Positivt:

* Bra, modern, lättnavigerad.
* Snygg.
* Vilsam att titta på.
* Menyraden kanon.
* Nödvändig omgörning.
* Bättre struktur
* Bättre placering av söket.
* Blir bättre och bättre.
* Men med det nya ”looken” har SvD.se seglat upp som bästa tidningshemsida.
* Tack för att den bästa nättidningen har blivit ännu bättre.

Men vi får också finna oss i en hel del negativ kritik och frågor kring nya sajten. De vanligaste punkterna är:

* Annonser, för mycket, stör. Min kommentar: Detta är en balansgång, vi lever på annonser och utan intäkterna från annonseringen blir det ingen SvD.se. Men vi tittar fortsatt på hur vi kan presentera annonserna på ett sätt som är bra både för läsare och annonsörer.

* Lik en annan känd morgontidning. Kommentar: Det stämmer delvis, till exempel är vår navigering mer lik den andra än tidigare. Å andra sidan är vi mer lika en rad andra sajter, inte minst internationellt. Jag har skrivit om detta i denna blogg tidigare, här.

* Detaljer kring storlek på brödtext och rubriker: En del läsare reagerar över brödtextens storlek och radavstånd, en del över rubrikstorlekarna på förstasidorna. Kommentar: Vi tittar närmare på om detta behöver justeras,

* Sidan utnyttjar inte hela skärmbredden, den är för smal. Kommentar: Vi måste göra en sida som passar också för de läsare som inte använder nyare stora bildskärmar. Då blir det en kompromiss. SvD:ses bredd är för övrigt samma som de flesta andra svenska nyhetssajter.

* Recensionerna, en del läsare har svårt att hitta. Kommentar: Ett bättre recensionssök kommer inom kort. Men aktuella recensioner finns på respektive underavdelning (film etc) och äldre kan hittas genom den vanliga sökrutan till höger uppe i huvudet.

Fortsätt maila och kommentera! Även om vi inte hinner svara på allt så läser vi noga!

Och missa inte guiden till nya SvD.se, här finns den!

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.