Annons

Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

Helgens äventyr med den misslyckade lanseringen av nya SvD.se har sina poänger. Så här skriver till exempel signaturen Olof i en kommentar på dagensmedia.se:

”Jag som trodde jag hade varit riktigt packad under lördag natt eftersom sidan på söndag såg ut som vanligt. Har varit förbryllad över detta hela helgen…”

(För er som inte har historien: Vi bytte till en ny version av SvD.se lördag kväll men tvingades backa tillbaka söndag lunch.)

Dessutom hade vi under 17 timmar världens största fokusgrupp (=läsare som har åsikter om en ny produkt). Läsare diskuterade den nya sajten på bloggar, i kommentarer och i en ström av e-post till oss på redaktionen. Vi sitter nu och läser hundratals engagerande åsikter och jag kommer att återkomma med vad vi lär av det.

En sak vi lärt oss den hårda vägen är förstås att vi inte testade den nya sajten på rätt sätt innan vi lanserade. Just nu rättar våra tekniker ett antal fel och senare i veckan kommer vi att provköra nya SvD.se några sena kvällar. Klockan 23.30 slår vi över till nya sajten och sen låter vi den rulla i max 30 minuter.

Vi gör detta helt öppet inför publik. Är det nåt vi lärt oss de senaste dagarna är att en öppen och ärlig kommunikation med läsarna uppskattas – och skapar engagemang och till och med viss förståelse för att det blir som det blir.

Jag återkommer med exakt vilka kvällar det gäller så att ni som känner för det kan bänka er framför era datorer.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.