Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

Tobias Gärder är webbdesigner på SvD.se och den som skapat form och mycket av funktion på den nyrenoverade sajten (som har premiär om ett dygn, kring lördag lunch).

Så här beskriver han hur han lyssnat på besökarnas synpunkter och tänkt för att designa den nya sajten:

Kritiken mot nuvarande sajt: Det är ofta svårt att hitta rätt.
Lösningen: Vänsterspalten (som innehöll navigering, sökfunktion och annonser) har fått stryka på foten och har ersatts med en horisontell navigering modell till exempel New York Times, The Guardian, El Pais. Hittar man inte vad man söker finns alltid sökboxen i både snabbform och med avancerade alternativ samt A-till-Ö-listan, båda tydligt tillgängliga i sidhuvudet.

Kritiken: Var är jag på sajten..?
Lösningen: Besökare som kommer in på artikelsidor utifrån – till exempel genom sökmotorer, rss-läsare eller tjänster som iGoogle, Netvibes, My MSN och Pageflakes – kommer märka att det blir betydligt lättare att se vad som är på gång på SvD. Förstasidan repeteras under artiklarna och ingångarna till merläsning är bättre utformade än tidigare.

Kritiken: Sajten är rörig och känns lite hopklämd.
Lösningen: När vänsterspalten går bort skapas mer utrymme för innehållet, artikeltexterna blir mer lättlästa. Högerspalten blir också bredare och får en mer tydlig roll.

Kritiken: Navigeringen är inte helt konsekvent och ibland riktigt förvirrande.
Lösningen: Den nya, horisontella navigeringen är konsekvent genom hela sajten, till den finns det även en så kallad smulstig som alltid hjälper besökaren att hålla koll på var hon/han är på sajten.

Kritiken: Vissa underavdelningar – till exempel Utrikes och från Idagsidan – finns inte eller är särskilt svåra att hitta.
Lösningen: Nya avdelningar och tydligare ingångar till alla avdelningar. Den nya designen/plattformen erbjuder också nya möjligheter för oss att lyfta fram avdelningar som tidigare inte funnits alls eller bara inte fått tillräcklig uppmärksamhet.

Tobias Gärder säger också att mycket arbete har lagts ned på att integrera det han kallar vardagsfunktioner i sidorna: ”Till exempel betygsättning, flikbläddring, sök, kommentering, kompistipsande. Besökaren inte ska behöva tas till en ny sida för att använda dem. I kombination med den nya designen ska de nya funktionerna ge besökaren en på alla sätt bättre upplevelse av sajten.”

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.
Fler bloggar