Annons

Om SvD.se

Bo Hedin

Bo Hedin

SvD.se är Svenska Dagbladets kanal på webben. Det betyder inte att SvD.se har samma innehåll som papperstidningen SvD.

När det gäller det publicistiska uppdraget är detta detsamma oberoende av kanal. Kvalitetsjournalistik i morgontidningsklassen gäller både på pappret och på webben. I beskrivningen av det publicistiska uppdraget finns formuleringar om att ”informera, upplysa, kritiskt granska och att driva opinion” och att ” tryckfrihet och yttrandefrihet utgör grundvalen” för vår verksamhet.

Men papperstidningen och webben har olika styrkor och svagheter. Webbens självklara övertag är uppdatering dygnet runt. Nyheter, kommentarer, analyser, läsarkommentarer, webb-tv och bildspel publiceras hela tiden. Kopplingar till omvärlden i form av till exempel länkar och blogglänkar hjälper våra nyfikna läsare att få veta mer.

Pappret å andra sidan, ger en annan känsla och läsupplevelse, det har en tillgänglighet och en överskådlighet och ett sätt att ta till sig innehållet som är annorlunda än på nätet.

Webben och SvD.se lever hela dagen och natten. Papperstidningen ger en bra start på dagen men den räcker inte. En vanlig missuppfattning är att SvD.se bara är samma sak som SvD, men på nätet. Så är det inte alls, vår webb uppdateras hundratals gånger under dygnet. Det perfekta sättet att ha koll på omvärlden är SvD på morgonen följd av SvD.se under dagen och/eller kvällen.

Det du läst i papperstidningen är bara början. På webben fortsätter nyhetsflödet i olika former och där fylls också på med kommentarer, analyser, läsarreaktioner.

På den nya sajt SvD.se som lanseras inom kort kommer vi ytterligare att utveckla sajten som både en egen kanal och som en förlängning av papperstidningen. Vi ökar tempot i nyhetsrapporteringen och genomför åtgärder för att utnyttja webbens speciella möjligheter ännu bättre än idag.

Svenska Dagbladet och SvD.se är olika bolag och har olika ansvariga utgivare. För papperstidningen är Mats-Eric Nilsson ansvarig utgivare och på SvD.se är det undertecknad. Vi drivs dock av samma publicistiska och journalistiska värderingar och samordnar våra publicistiska beslut, till exempel vad gäller namnpubliceringar.

Ett exempel är frågan kring Lars Vilks kontroversiella teckning. Där gör vi samma bedömning, vi har valt att inte publicera bild av teckningen. Mats-Eric Nilsson motiverar vårt ställningstagande här.

Fredric Karén om SvD.se

Här bloggar Fredric Karén, chef för SvD.se sedan januari 2009, om innehåll och utveckling på sajten. Kommentera direkt eller mejla dina synpunkter och frågor.