Om SvD:s Ipadmagasin

Anna Thurfjell

Anna Thurfjell

En av de stora utmaningarna med att designa för Ipad är att faktiskt välja bort. Det är lite av ett kul sammanträffande eftersom Steve Jobs ju själv är känd för att välja bort och skala av i den formidabla utvecklingen av Apple.

Låt mig förklara vad jag menar. Vad du än gör på Ipaden blir per definition x2, eftersom du kan läsa din Ipad i horisontellt och i vertikalt läge (porträtt- och landskapsläge som det oftast kallas på Ipad-språk). Det finns ännu ingen standard för hur man navigerar och det finns många valmöjligheter, bara den tekniska plattform SvD valt för SvD Insikt, Woodwing, hade sex olika möjliga vägar att gå gällande navigeringen. Du kan sedan erbjuda otroligt många olika typer av dynamiska tillägg. Det förväntas, men hur mycket orkar vi med?

Det första vi valde bort var att inte erbjuda samma upplevelse i båda vyerna utan att de skulle skilja sig. Landskapsläget är magasinsläsningen med all layout, bilder och dynamiska tillägg medan porträttläget är mer avskalat, det vi kallar läsläget, där framförallt texten finns presenterad.

SvD Insikt består av en stor mängd innehåll med mycket läsning, och varje nummer är strukturerat i tre delar och totalt ca 30 ”starter” men med väldigt många olika tillägg i form av video, bildgallerier, animerad grafik osv. Här kommer därmed nästa stora utmaning i att ”välja bort”. Ipad-skärmen är inte stor, 1024 x 728 pixlar, och inte så mycket ryms i varje ”fönster”. Därför måste man bestämma vad som ska synas i varje ”fönster”. Vi har därför valt att bilderna ska få ta för sig på denna yta och valt bort för många olika varianter på hur starterna designas, de största reportagen startas alltid med en stor bild över hela ytan.

Men vad var det viktigaste, det avgörande med den här lilla snygga digitala saken då?
Vad vi talat om mycket i projektet med att ta fram SvD Insikt är de visuella möjligheterna att berätta en historia, fördjupa och förklara. Hjärtat i SvD Insikt är våra större och längre reportage där vi ville optimera de visuella journalistiska möjligheterna tillsammans med texterna. SvD:s fotochef Joakim Ståhl, bildredaktör Staffan Löwstedt och nyhetsgrafiktecknare Thomas Mohlén är hjärnorna bakom den visuella presentationen.

Utvecklingen har främst varit in-house, med ett maratonuppdrag för redigerare David Stillberg och Anders Lindgren. Men jag har också haft den kända designern Mark Porter, London som bollplank. Mark har bland annat utvecklat Guardian och Eyewitness för Ipad. Vi hade redan samarbetat i redesignen av SvD.se där en av de stora designfrågorna för oss var att skapa en web-version av Svenska Dagbladets eget typsnitt Sueca som vi kallade Sueca webb. Sueca är ritat av Mário Feliciano på Feliciano Type Foundry i Portugal och för SvD Insikt tog Mário fram en helt ny rubrikskärning ”Sueca Banner” som flirtar med magasinstypografi med hög kontrast där det svarta är maximalt fett och det tunna är tunnast möjligt för bokstäver på skärm. I arbetet med att anpassa all typografi har jag också haft hjälp av designer Jöran Ramhällen.

Det här är bara en bråkdel av alla valen i att designa för Ipad, mycket har vi kanske inte upptäckt än. Hör gärna av dig med dina synpunkter på designen!

Fler bloggar