Annons

Sportbloggen

Kristofer Gustafsson

Kristofer Gustafsson

Sommar-OS i Peking blev en stor digital succé. En vecka efter den olympiska avslutningen publiceras – inte helt oväntat – rekordsiffror för ett flertal digitala och multimediala tjänster med OS-anknytning runt om i världen.

Bland siffrorna fastnar vi för sluttiden
från amerikanska tv-bolaget NBC Universal vars webbsajt nbcolympics.com haft 53 miljoner unika besök och 1,3 miljarder sidvisningar under OS. Rörliga bilder på sajten har beskådats av 75,5 miljoner betraktare som tillsammans spenderat mer än 10 miljoner timmar.

Lägg därtill att med simfinaler i tv-rutan på prime-time och amerikanen Michael Phelps i vattnet slog också det amerikanska tv-tittande alla tänkbara rekord – 214 miljoner tv-tittare räknar NBC in vilket lär vara den högsta evenemangssiffran någonsin i USA. Omkring 86 procent av alla hushåll i USA ska ha tittat. Mumma för NBC.

Också i Europa har de digitala ingredienserna
väckt rekordintresse. 30 av EBU:s tv-bolag har erbjudit tittarna material på egna webbsajter som i sin tur har kompletterats av en gemensam www.eurovisionsports.tv/olympics. Den senare har haft 51 miljoner unika besökare där 180 miljoner webb-tv-klipp har konsumerats.

För Internationella olympiska kommittén (IOK) innebär den digitala utvecklingen också att varumärket, de fem olympiska ringarna, stärks ytterligare.
Sommarspelen i Peking var första gången som IOK på allvar också sålde de digitala rättigheterna. Och med en stor del av facit i hand har IOK nu skaffat sig ytterligare en framtida mjölkko. Inte ens en global lågkonjunktur kan förhindra att priset på sändningsrättigheterna fortsätter att stiga – ganska brant.
IOK har dessutom den här gången drivit en sofistikerad och förvånansvärt framgångsrik kampanj för att störa och stoppa alla försök till varumärkesintrång. Dispyterna har hittills var ovanligt få.

IOK:s egen sajt www.olympic.org, som fick en ny och rappare profil strax före OS, har också haft rekordmånga besök med 5,7 miljoner unika besök nästan 26 miljoner sidvisningar, under perioden 8–24:e augusti. Det var drygt dubbelt så många som i Aten, 2004.

Men det finns en grupp som inte låter sig övertygas om de olympiska spelens storhet – och det är tonåringarna. Trots internet och moderna sporter som BMX-cykel på programmet så minskar tonåringarnas tittande och klickande med fyra-fem procent jämfört med Aten, 2004.
Och jämför man med sommar-OS i Barcelona, 1992, har ungdomens intresse att följa tävlingarna näst intill halverats.

Ungdomsfrågan blir något att bita i för IOK på den kommande och framåtsyftande kongressen i Köpenhamn i oktober nästa år. En viktig framtidsfråga. Inte minst i kombination med den nya digitala plattform som tycks vara väl gjuten.