Annons

Sportbloggen

Kristofer Gustafsson

Kristofer Gustafsson

Drygt tre veckor innan invigningen av sommar-OS i Peking finns åtminstone en säker vinnare. Amerikanska tv-bolaget NBC Universal som redan säkrat annonsintäkter för drygt en miljard dollar – eller sex miljarder kronor – till sina OS-sändningar.
Olympiskt rekord för NBC vars genomsnittliga prislapp för ett 30 sekunder långt annonsinslag är 750 000 dollar (4,5 miljoner kronor). Hittills har NBC sålt 85 procent av tillgängligt utrymme. Lägg därtill att en handfull andra företag i NBC-sfären kommer erbjuda olympisk bevakning och därmed annonsutrymme.
NBC, som prenumererat på de nordamerikanska rättigheterna till sommar-OS sedan Söul, 1988, har betalat 893 miljoner dollar för rättigheterna. Och det var också NBC som påverkade IOK och Pekings organisationskommitté att flytta simfinalerna till morgonpasset. För med tidsskillnaden (12-15 timmar) blir det nu möjligt för Nordamerika att följa till exempel Michael Pelphs guldjakt i simbassängen på bästa tänkbara sändningstid. Pelphs, som blivit en kultfigur i USA inför spelen, siktar ju som bekant på åtta guldmedaljer. De branscher som är mest intresserade av att annonsera hos NBC är biltillverkare, telecom-industrin, läskedrycksföretag och filmbolag samt företagskedjor som satsar på skolstarten.