X
Annons
X

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson
YouTube Preview Image

Bara för ett par veckor sedan skrev Spelbloggen om ”Twelve minutes” – ett ”Måndag hela veckan”-inspirerat indiespel som går ut på att bryta sig ur en tolv minuter lång tidsloop. ”Garbage day” har också inspirerats av ”Måndag hela veckan”, men istället för ett peka-klicka-mystierium har det här spelet en plojigare inramning.

”Garbage day” utspelar sig förstapersonsvy, i en förort med ett centralt placerat kärnkraftverk. När det sker en olycka på kärnkraftverket stannar förorten i en tidsloop. Det är ett sandlådespel, och enligt utvecklarna kan man göra lite vad som helst; gå till kontoret, titta på tv eller döda oskyldiga människor. Det går förstås också ut på att bryta tidsloopen, men hur man ska göra det måste man lista ut själv genom att utforska orten och interagera med omgivningen.

Jag gillar den lättsamma, fyrkantiga estetiken. Det blir också intressant att se hur mycket utforskning och interaktion som är möjlig i ”Garbage day” – ju mer desto bättre. ”Garbage day” kan man just nu rösta upp på Steam Greenlight. Inget släppdatum är ännu utannonserat.