Spelbloggen

Jimmy Håkansson

Jimmy Håkansson

Super Mario 64 Unity

1996 lämnade ”Super Mario 64” ett avtryck på spelvärlden som var omöjlig att undvika. Spelet var unikt framtaget för att visa fördelarna med Nintendos nya handkontroll, den första med en helt analog styrspak. Trots att Playstation- och Saturn-spel som ”Tomb raider” kunde modellera upp tredimensionella världar rörde vi oss i dem med digitala styrkors, som bäst lämpade sig för pannkaksplatta upplevelser. Med Nintendos analoga styrspak kunde vi för första gången röra oss i tredimensionella världar utan tvådimensionella begränsningar.

I ”Super Mario 64” var varenda rörelse lika naturlig som otrolig. Första gången jag spelade det kunde jag ägna flera minuter åt att springa runt i en ring. I en perfekt cirkel, utan fyrkantiga skarvar. Att spela första banan i ”Super Mario 64” i webbläsaren kan förstås aldrig jämföras med den svindlande frihetskänslan av att för första gången manövrera en helt tredimensionell Mario. Men som en tidskapsel från mitt, och Marios, 1996 är det ovärderligt.

Spela första banan i ”Super Mario 64” här (kräver Unity).

Fler bloggar