Annons

Spelbloggen

Tove Bengtsson

Tove Bengtsson
shelter2_1

Foto: Might and delight

Svenska indiestudion Might and delight jobbar som bäst på uppföljaren av sitt rosade spel “Shelter” från 2013 – ni vet, där man spelade en grävlingsmamma som skulle rå om sina ungar. Som Spelbloggen har skrivit om tidigare är tematiken detsamma i “Shelter 2”, men istället för att spela en grävling styr man en lokattsmamma.

Igår släppte Might and delight en ny trailer och mer info om de spelmekaniska förutsättningarna. Trailern fokuserar på de söta lokattungarna, och ger inga indikationer om de faror som lurar i naturen. Men enligt utvecklarna är farorna denna gång större och fler, liksom att omgivningarna är vidare och mer omväxlande. Lokatterna, till skillnad från grävlingarna, befinner sig i mitten av näringskedjan. Det innebär fler byten att jaga, men utvecklarna menar att de även kommer att ha fler hot att värja sig mot.

Precis som i “Shelter” är ens uppgift som mamma att skydda sina ungar från faror och mata dem för att de ska kunna växa sig stora. I “Shelter 2” ska man också kunna plocka upp, kalla på och guida dem till vatten. Mamman har också förmågan att leta upp svältande ungar genom att lukta sig till dem.

Eftersom väldigt lite har visats av vilka typer av faror vi kan förvänta oss är det lite svårt att få en uppfattning om hur mycket “Shelter 2” skiljer sig från föregångaren. Estetiskt är det träffande likt – samma mjuka, avskalade färgpalett och stilistiska design på natur och djur. Likväl är jag mycket spänd på den här uppföljaren, “Shelter” var ett av 2013 års bästa spel och på flera sätt en unik upplevelse. “Shelter 2” släpps i februari till PC och Mac.

YouTube Preview Image