X
Annons
X

Spelbloggen

Jimmy Håkansson

Jimmy Håkansson

Hotline miami 2

Nyligen uppdagades det att det svenska indiespelet ”Hotline Miami 2: Wrong number” har nekats klassificering i Australien. Det betyder i princip att det är bannlyst – det får inte säljas i landet. Anledningen? Spelet innehåller en våldtäktsscen. Eller snarare: spelet innehåller en scen som föreställer en filminspelning som i sin tur simulerar något som antyder våldtäkt.

När Aftonbladet TV diskuterade ämnet låg moralpaniken som ett tjockt gröttäcke över det redaktionella samtalet. Initierade repliker som ”Jag har inte spelat sedan 1982, men…” följdes upp med ”Vill man lajva våldtäktsman som spelare?”. Spelet – som ingen hade spelat – avfärdade de som ”infantilt”.

Okej, jag är medveten om problembilden här. Vit cis-man försvarar våldtäkt i datorspel. Men jag försvarar snarare spelens rätt att uttrycka sig (eller som i det här fallet: föreställa nåt som simulerar nåt som i sin tur antyder nåt). Huruvida det är uselt sensationslystet eller inte har jag ingen aning om än: jag har inte haft möjlighet att spela hela ”Hotline Miami 2: Wrong number”. Däremot har jag spelat igenom hela föregångaren ”Hotline Miami”. Och där ägnade jag åtskilliga timmar åt att slå in pixelskallar med slagträn och trycka ut tv-spelsögon med mina Nintendotummar.

Hade ”Hotline Miami” låtit upplevelsen stanna där – vid det spekulativa våldets ändhållplats – hade jag också avfärdat det som barnsligt. Men efter ett tag gick det upp för mig att ”Hotline Miami” kritiserade underhållningsvåldet lika mycket som det vadade i det. Spelet var en trojansk häst som kamouflerade sin kulturkritik bakom en ”infantil maktfantasi”.

Jag minns vad utvecklaren Jonatan Söderström sa när jag frågade honom om våldet i ”Hotline Miami”:

– Du ska inte känna dig cool. Du ska snarare känna dig äcklad.

Han har också sagt att det finns en poäng med våldtäktsscenen i ”Hotline Miami 2: Wrong number”. Huruvida det stämmer vet jag inte än. Det kan lika väl vara en spekulativ skitscen. Men jag väljer att varken fria eller fälla. Inte förrän jag faktiskt har spelat spelet.